Blek kampfisk

I løpet av de siste 2-3 dagene har kampfisken min blitt meget blek. Finnene og halen er imidlertid som før, og jeg ser ingen skader/hevelser eller lignende. I tillegg til misfargingen har fisken vært relativt slapp i forhold til tidligere, da den nå kan ligge på bunnen/på blader i mange minutter av gangen. Fisken er ikke mer enn 3 måneder gammel, og er alene i bollen.

Fiskebollen er 25l, med pumpe. Vannforholdene er gode i forhold til nøkkelindikatorene, og 1/3 av vannet skiftes ca hver 7 dag. Vannet er imidlertid litt kaldt, 21 grader. Jeg har ikke varmekolbe. Ca 2/5 av vannet ble byttet i går, men har sett liten endring i tilstanden (kanskje litt mer aktiv).

Bollen ble flyttet for ca 10 dager siden, men dersom det var grunnen for mistrivselen ville det vel kommet til uttrykk tidligere(?)
Kan dette være sykdom, eller skyldes det mistrivsel?
Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å bedre tilstanden?

Se bildene. Fisken er vanligvis kraftig rød (bilde nr.3)

Håper på snarlig tilbakemelding!

Når fisker blir bleke på den måten, betyr det som regel stress. Stress kan skyldes ulike ting... som sykdom, mobbing, dårlige/gale vannverdier, feil foring. Eller, som jeg tror er tilfelle her : feil temperatur. Kampfisker liker varmt vann og bør ha minst 25 grader. Så dette bør du absolutt gjøre noe med, skaff deg en liten varmekolbe og pass på at han har det varmt nok.

Lurer på hva du mener med 'nøkkelindikatorer' ? Har du målt amoniakk og nitritt ?
Blek kampfisk
Da får jeg gå til anskaffelse av det snarest.

Har testet pH, GH, og nitritt (NO2), men ikke ammoniakk. Men sistnevnte er vel mest aktuelt ved nye akvarium..?

Mistenker at temperaturen er problemet. Men ettersom kampfisken er så sårbar for endring i temperatur bør jeg kanskje ikke bytte deler av vannet med varmt vann? Er redd for at den kan få det enda verre hvis temperaturen stiger 5 grader. Hvordan er det best å gå fram?

Takk for raskt svar.
Som alle endringer i vannverdier, skal temperaturen endres laaangsomt. Sett in en 50W kolbe og pass på som en smed slik at du ikke øker mer enn ca. 1 grad pr. dag. Å bytte med varmt vann bør du ikke gjøre...vannbytter bør skje med forhåndslagret vann som tempereres naturlig.
En annen liten ting...har du lokk/topp på akvariet ?

Ammoniakk er "forstadiet" til nitritt...det er like viktig å måle begge to. Hvis noe skulle skje i akvariet (med filteret, f.eks.) er det sannsynlig at man får utslag på begge.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap