Syk værål?

Hei! Jeg har en kinesisk værål på ca 12-14 cm som har vært frisk og pigg helt siden vi fikk den i sommer. Nå den siste uka har den blitt slappere og slappere, henger mest og dupper i overflaten og virker sløv.
Når den tar seg en sjelden svømmetur virker den vimsete og så fort den stopper flyter den opp, så sant den ikke henger under planter eller noe som holder den nede.

Vannverdiene har hele tiden vært fine og jeg skifter ca 1/3 av vannet omtrent en gang i uka. Jeg har en del gjenstridige grønnalger, men mistenker at samboeren min er litt ivrig når han mater.. De andre fiskene (gibbiceps, ancistrus, rødmunntetra, scalare, pakistanbotia og glassmalle) er i fin form.
Jeg kan ikke se noe på værålen heller egentlig, annet enn kanskje litt "blasse" øyne...?
Skal prøve å ta et bilde.

Hva i alle dager er det, og hva kan jeg gjøre?
Hvilke faktiske vannverdier har du og hva har du testet med?
Tetra sine dråpetester. NO2 er på laveste målbare, klar lysegul, altså under 0.3 mg/l
NO3 ligger på ca 12.5 mg/l, noen ganger opp mot 15-20, men likevel under neste felt på skalaen som er 25. Men dette skal vel ikke være noe problem ettersom jeg har forstått. (Forklarer vel heller algeveksten?)
Faktisk virker den nesten litt "oppblåst" rundt magen akkurat rundt endetarmsåpningen, og det kommer en del luftbobler derfra i blant. Kan det rett og slett være forstoppelse? Luft som den har svelget som den ikke får gjennom systemet? Gjør fisker sånt? Den vipper jo rundt og blir hengende sideveis eller oppned noen ganger også.. Hva kan man gjøre med det?
Målte nettopp nitritt og nitrat igjen for sikkerhets skyld og de var akkurat som de pleier. Nitrat kanskje opp mot 20, men nitritt er så kald gul at den nesten er over mot grønn - hvis du skjønner.
Gikk tom for de andre testene sist, så må ut og kjøpe mer, men de har vært stabile hele veien og det har ikke skjedd noen endringer i karet ellers den siste måneden. Det er jo det viktigste hvis jeg har skjønt riktig, at nivåene ikke svinger?
Ingen nye fisker, ingen nye planter, ingen endring i vannskifterutiner, filter"rens" (renser ikke hele, bytter bare ut den tynne filtervatten og fjerner slam hvis det er veldig tett osv.)
Gjør alt etter "boka" såvidt jeg vet, og har altså ikke forandret noe på en stund (siste nye fisk var for et par mnd siden og alle virker altså fine.)

Her kommer bilder, jeg tror den er forstoppet.
Hva gjør man med det? Den ser mindre og mindre pigg ut nå..
Litt forskjellig flakfor, spinat og røde mygglarver. Fiberpellets til sugefiskene (og botiaene - de spiser jo alt de kommer over..)

Men nå har jeg sett litt mer på værålen, og det er bare luftbobler som samler seg opp der den er oppblåst.
Den er så slapp nå at jeg har fått holde den og kjenne forsiktig, og luften kommer lett ut, jeg kan heller ikke se verken tegn til skader eller andre unormalheter. Den er som sagt litt blass i øynene, men ikke helt grå heller, men det er det eneste "feilen" jeg kan finne.
I løpet av dagen i dag har den gått fra dårlig til verre - nå ligger den nesten urørlig oppned i vannskorpa og har det helt tydelig ikke bra, så jeg vurderer å avlive den..
Jeg får som sagt lov å holde den uten at den kjemper i mot, og kan tilogmed løfte den opp av vannet uten protest.
Skal se om jeg kan filme en liten snutt.
Da tok jeg valget og avlivet den isteden. For 20 minutter siden pustet den normalt og rørte i det minste litt på seg, men nå pustet den nesten ikke og hadde knapt nok et par rykninger, så da slapp den å skulle lide noe mer.

Innmari synd, for det er kanskje den fisken jeg likte best og som lagde litt liv og røre.. men men..
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap