Haster avlivning av fisk
Postet 08.01.16 kl 09:11
Postet 08.01.16 kl 09:50
leste mye forskjellig her inne om dette, så velger først å kjøle den den i kaldt vann, dette skal sette ned mange funksjoner, blir vist som en bedøvelse, så over i kokende vann!
ser denne metoden er brukt før man skal koke hummer, står at nedkjøling før koking gjør det mindre smerte fult?????
Da ser det kanskje ikke ut til at jeg trenger å koke den, da den la seg til ro i bunnen av bøtta med det samme, og la merke til at det ikke så ut som den led av det, så hjellene stoppet opp etter få sekunder, den var nok sliten og svak denne karen så nå er den i de evige fiskemarkeder, kanskje den blir gjenfødt som en hvithai
ser denne metoden er brukt før man skal koke hummer, står at nedkjøling før koking gjør det mindre smerte fult?????
Da ser det kanskje ikke ut til at jeg trenger å koke den, da den la seg til ro i bunnen av bøtta med det samme, og la merke til at det ikke så ut som den led av det, så hjellene stoppet opp etter få sekunder, den var nok sliten og svak denne karen så nå er den i de evige fiskemarkeder, kanskje den blir gjenfødt som en hvithai
Postet 08.01.16 kl 09:52
Postet 08.01.16 kl 10:02
Postet 08.01.16 kl 10:06
Postet 08.01.16 kl 10:14
Postet 08.01.16 kl 10:26
Det er mye mer humant og avlive med hardt kakk i hode og/eller kappe det av. Iskaldt vann og koking går ikke momentant.
Anbefaler deg og lese det som står på denne pdf fila fra Mattilsynet. FIL
Anbefaler deg og lese det som står på denne pdf fila fra Mattilsynet. FIL
Postet 08.01.16 kl 10:52
BlueWater SaltvannDet er mye mer humant og avlive med hardt kakk i hode og/eller kappe det av. Iskaldt vann og koking går ikke momentant. Anbefaler deg og lese det som står på denne pdf fila fra Mattilsynet. [URLBLOCK1]
Lest og kak i hue neste gang da å så putter jeg den i fryseren til jeg for tak i noe jeg kan støpe den i, så setter jeg den på hylla )
Takk for svar
Postet 08.01.16 kl 11:06
Nellikolje (engelsk: Clove oil) kan brukes til å bedøve fisker. Kjøpes i helsekostforretninger.
Ha fisken som skal avlives i ei bøtte med litt akvarievann, og tilsett noen dråper nellikolje. Hvis fisken ikke svimer av i rimelig tid, tilsett mer.
Når den er bevistløs, kan man tilsette rødsprit hvis man ikke ønsker å utøve vold mot fisken.
Ha fisken som skal avlives i ei bøtte med litt akvarievann, og tilsett noen dråper nellikolje. Hvis fisken ikke svimer av i rimelig tid, tilsett mer.
Når den er bevistløs, kan man tilsette rødsprit hvis man ikke ønsker å utøve vold mot fisken.
Postet 18.01.16 kl 23:28