Haster avlivning av fisk

da jeg ikke orker og se min scalare kjempe for livet lenger, da den har begynt å legge seg på siden i et hjørne, den har hvert syk lenge så.
den er ganske stor, så lurer på hvilke humane metoder brukes ?
Mest humant etter min mening : ta den opp og skjær gjennom ryggraden rett bak hodet.
Det var triste greier, men jeg skjønner at du ikke orker å la den ha det vondt
leste mye forskjellig her inne om dette, så velger først å kjøle den den i kaldt vann, dette skal sette ned mange funksjoner, blir vist som en bedøvelse, så over i kokende vann!

ser denne metoden er brukt før man skal koke hummer, står at nedkjøling før koking gjør det mindre smerte fult?????

Da ser det kanskje ikke ut til at jeg trenger å koke den, da den la seg til ro i bunnen av bøtta med det samme, og la merke til at det ikke så ut som den led av det, så hjellene stoppet opp etter få sekunder, den var nok sliten og svak denne karen så nå er den i de evige fiskemarkeder, kanskje den blir gjenfødt som en hvithai
hei SiverShaded det gikk greit med is kaldt vann, det setter jo ned funksjoner stort sett smerte fritt.
Kunne sikkert brukt din metode også, Men orker ikke noe blod nå,
pga nylig vært igjennom trafikk ulykke hvor en ungdom dør så å si i mine armer!
det var ikke mye bra for sjela
Kokende vann er pining og går i stritt med loven om dyrehold og dyrevelferd.
Kakk i hodet eller slik som SilverShaded nevnte syns jeg blir mest humant, da dør de momentant.
Legg den på et skjærebrett og kutt kjapt av hodet. Sett gjerne av en egen skarp kjøttkniv og fjøl til sånt.
xcitu
Kokende vann er pining og går i stritt med loven om dyrehold og dyrevelferd. Kakk i hodet eller slik som SilverShaded nevnte syns jeg blir mest humant, da dør de momentant.

Den døde momentant i is kald vann!
Det er mye mer humant og avlive med hardt kakk i hode og/eller kappe det av. Iskaldt vann og koking går ikke momentant.
Anbefaler deg og lese det som står på denne pdf fila fra Mattilsynet. FIL
BlueWater Saltvann
Det er mye mer humant og avlive med hardt kakk i hode og/eller kappe det av. Iskaldt vann og koking går ikke momentant. Anbefaler deg og lese det som står på denne pdf fila fra Mattilsynet. [URLBLOCK1]

Lest og kak i hue neste gang da å så putter jeg den i fryseren til jeg for tak i noe jeg kan støpe den i, så setter jeg den på hylla )

Takk for svar
Nellikolje (engelsk: Clove oil) kan brukes til å bedøve fisker. Kjøpes i helsekostforretninger.
Ha fisken som skal avlives i ei bøtte med litt akvarievann, og tilsett noen dråper nellikolje. Hvis fisken ikke svimer av i rimelig tid, tilsett mer.
Når den er bevistløs, kan man tilsette rødsprit hvis man ikke ønsker å utøve vold mot fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap