Kjempe angrep av hvitprikk? nesten hele karet døde på 2 dager!

Har et kar på 60L. Har hatt det i 3 år ca.

Hadde 10 kardinaltetra,
5 platy (vet at disse ikke passer sammen, men uvitende om det for 3 år siden)
2 ancistrus,
5 reker (gjennomsiktige)

For en uke siden kjøpte jeg 10 fembåndsbarber på dyrebutikken, dagen etter var alle fiskene mine fulle av hvite prikker. De var helt dekt av prikkene, fra topp til tå!
Jeg hadde ikke medisiner før dagen etter (esha exit), men da satt jeg igjen med rekene, 1 kardinal, 1 platy og 1 ancistrus.

Kan dette skje så fort? Kan det være noe annet? Tenkte ikke på å ta bilde før det var for sent..

Vannverdier:
PH: 7,0
GH: 4,0
KH: 2,0
NITRITT: 0
25 grader
Bruker JBL og Tetra sine dråpetester.

Er på dag 2 i behandlingen. Ingen flere er døde.
Ja, hvitprikk kan drepe fort, men da handler det gjerne om fisk som er svekket fra før.
Så du ikke prikker på fiskene du kjøpte ? Syns det høres rart ut at alle skulle bli helt dekket på så kort tid.

Er vannverdiene tatt nå, eller er de fra da fiskene ble syke ? Det er mulig at 10 nye nye fisker ble for mye for filteret, det skal ikke så mye til med en del av de filtrene som fins i slike småkar. Målte du ammoniakk da fiskene ble syke ?
Nei de hadde ikke prikker da jeg kjøpte de. Prikkene kom dagen etter.
Jeg har eheim pickup 2012 filter, bytter ca 30 vann hver uke og slamsuger.
Målte 0 på ammoniakk. Målte vannet samme dag jeg kjøpte fiskene.
Ny måling av ammoniakk idag viser 0,3. Sikkert fordi det ligger en del døde i karet som jeg ikke får opp.

Idag døde ancistrusen og
Så at halefinnen nesten var borte. Som om den var blitt nappet av.
Finnerråte kanskje?
Det samme skjer med halefinnen til platyen og. Men platyen har for øvrig ingen prikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap