Oppblåst pleco?

Har en chocolate albino pleco som jeg syns plutselig har blitt så tykk. Har hatt den i flere mnd så kan ikke være gravid.

Vannverdiene:
PH:5
No2: bra
Nh3/4: bra
Gh: 8-9

Har av ulike grunner ikke fått testet verdiene på et par-tre uker og plutselig at pH-en falt mye. Så skal dra å få kjøpt natron senere idag. Men plecoen trivest med pH 6-8 så det er vel uansett ikke grunnen?
Det ser også ut som den har fått et sår i munnen, vet ikke om jeg kan gjøre noe med det?
hei veldig lav ph 5 bør ikke vere under 6 så surt vann som 5 i ph er ikke å anbefale.
Ildhale
hei veldig lav ph 5 bør ikke vere under 6 så surt vann som 5 i ph er ikke å anbefale.

Takk, er fullstendig klar over det. Pleier å ligge på 7-8 så fikk litt sjokk selv. Men kan det være grunnen?
Ingen som kan hjelpe meg? Den blir større for hver dag. Kan den sprekke? Bør den avlives? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre..??
Et pH-fall fra 7-8 (pleier den å variere så mye?? Heller ikke bra) til 5 er svært dramatisk, og kan nok være årsaken/medvirkende. Hvorfor har pH falt så mye? Har du gjort noe for å rette det opp? Det kan være en bakteriell infeksjon, parasitter, forstoppelse, luft... Hva forer du den med? Prøv å lese litt om fx "dropsy" (vet ikke hva det heter på norsk). Jeg kan ikke anbefale noe annet enn et godt vannbytte og gradvis oppretting av pH, så får andre med mer kunnskap om sykdom anbefale evt medisinering. Hva var forresten de faktiske verdiene for NO2, NO3 og NH3? Og viser evt andre fisk noe tegn på stress?
Jeg har bare de testene fra tetra og de er ikke mer nøyaktige. Så de verdiene var de laveste (under ett-eller-annet), har ikke testsettet foran meg nå. Hadde litt natron oppi igår så skal teste idag å se hva de ligger på. Ingen tegn på stress hos noen, plecoen også oppfører seg som normalt.
Jeg aner ikke hvorfor pH plutselig har falt. Kanskje phen i drikkevannet vårt har gjort det? Kan teste det også..
Den får slike flate tabletter stort sett. Av og til agurk, squash, artemia og røde mygglarver.
Jeg syns det er rart hvis kranvannets pH plutselig har endret seg så drastisk, men du bør teste det, ja. Nitrifikasjonsprosessen er også pH-senkende, så hvis du f.eks. fôrer veldig hardt og/eller har dårlig vedlikehold (bytter vann sjeldent, lar avfall hope seg opp), kan det bidra til pH-senking. Ser ikke ut til at du har målt NO3? Det bør du også gjøre. Men jeg holder en knapp på pH som synderen her.

Hvis det nå skulle være forstoppelse, så har jeg sett flere steder at det anbefales å gi forvellede, skrelte grønne erter.
Skifter 20% av vannet hver-annenhver uke. Har en del bunnfisk så karet er så og si rent hele tiden. Trenger sjelden å bruke bunnsuger til og med..
Har vel ikke no3 test..? Skal sjekke.
Kan også kjøpe inn erter imorgen ja.

Telte over guppyene idag og det ser ut som det mangler noen. Kan pleco spise guppyer? Har ikke sett at noen har vært syke/dårlige men..
Da bør du bedre vannbytterutinene, minst 30 %, gjerne helt opp i 50 %, hver uke. Teste hver uke, også NO3. JBL er best, men Tetra duger vel også for NO3. Jeg ville kjøpt en JBL-test for NO2, du kan godt ha nitritt selv om Tetratesten viser "bra" - verdier under 0,3 er også skadelige. Og så er jo spørsmålet litt hvordan "fisketettheten" er i karet ditt?

Pleco kan sikkert spise guppyer som allerede er døde. Guppyer skal jo ha pH over 7, så pH 5 kan nok ha bidratt til frafall...
Ok takk for tips.

Har 120l, sånn "firkantet" akvarium.

Bunnfisk: 7 pakistanske botia, 1 pleco.
Midt og toppsjiktet: 2 perlegurami, 2 SAE, 4 indiske glassmaller, 1 sverddrager, 1 black molly og 8 endlers Guppy.

Har gitt grønne erter ikveld så får se om det skjer noe da.

PH har blitt økt til 6,5. Tenkte å øke mer imorgen.

(Vet at sae og glassmallene bør være flere og ha større plass, men de er "rescue-cases")
Phen i drikkevannet vårt er ikke forandret, så det er kun i karet.

Nittittnivået har ligget på det samme siden juni i fjor og tilsvarer det samme som i drikkevannet. Lovlig Max verdi på nitritt i drikkevann er vel 0,05 eller noe sånt..
Noen av erterne er borte, men mistenker botiene. Plecoen er enda større. Skal jeg fortsette å vente å se eller bør den avlives? Den kan da umulig ha det godt
Ser skjellene på fisken normale ut, eller stritter de ut ?
Spiser den....og driter den i det hele tatt ?
Skjellene ser bra ut utenom akkurat rundt magen men det må jo være pga magen er så stor. Vanskelig å si om den spiser siden den får mat etter lyset er slukket. Men den suger fortsatt på glasset og roten i alle fall.
Jeg så at den bæsjet litt i går i alle fall.
Da ville jeg la være å mate den i 4-5 dager, og se hvordan det utvikler seg. Hvis dette ikke hjelper, har den antagelig en infeksjon og/eller parasitter i mage/tarm. Da kan metronidazole være en medisin verdt å prøve.
Hva med de 7 andre bunnfiskene da? Skal de også klare seg uten mat?

Så du tror ikke det er noen fare for at den faktisk sprekker? Kjenner jeg er litt redd for det slik som magen vokser..
Alle voksne fisker tåler utmerket godt å gå uten mat i en uke eller to.

Magen sprekker neppe. Alternativet til hva jeg foreslår, er å avlive....men syns du burde la den få en sjanse !

En annen mulighet er å ta den opp og forsøke å stryke den forsiktig på magen for å hjelpe fisken med å tømme seg. Men det gir egentlig større sjanse for å skade den.
Ja JEG gir den gjerne en sjanse, er bare redd for hvordan fisken har det som sagt. Tenker ikke avliving for min skyld..

Nei men da lar jeg være å gi mat, så ser vi hva som skjer. Takk for tips
Nå er den blitt rød i halve fjeset. Noen som vet hvorfor? :/

Litt dårlig bilde men..
Tilfeldig bekjentskap
© Holotype MNRJ 40720
Reklame for plussmedlemskap