Hvitprikk og rar avføring...

Den blå acaraen min har fått kvitprikk.. ka må eg gjer??

og den har ein merkelig avføring fortida.. kvit og seig og kommer i store sekker.. ser nesten ut som kokt eggekvite som stikker ut av tuppen på skallet viss du koker egg..
Ka kan det vere??

anyone?
Plussmedlem
Hei PeCO. Det er aldri morosamt å få sjukdom i akvariet. Har du lest [URL=text.cfm?id=1710]denne artikkelen[/URL]?
I artikkelen Holger reffererer til, finner du "oppskriften" på kurering av hvitprikk.
Dette med avføringen likte jeg ikke helt, slik avføring tyder ofte på enten bukvannsott eller forstoppelse.
Spiser fisken noe for tiden?

Ta i hvertfall å gi den ett større vannbytte så snart du kan, og følg rådene i artikkelen.
Lykke til
spiser ingenting...

den har faktisk veldig dette 1 stadiet frå bukvannsott..
Om den har symptomer på tidlig bukvannsott, er det viktig å sette i gang tiltak så snart som mulig. Desverre er det ganske få fisk som overlever denne sykdomen.

Har vært borti at saltbad på 3% oppløsning, i 20 min 3 ganger om dagen, til fisken er frisk, har hatt effekt.
Ut over dette bør fisken gå resten av tiden i vann med 0,3% oppløsning.

Ellers kan antibiotika benyttes, eller JBL Furanol. Denne skal være virksom, selv om jeg ikke vil gi noen garantier.
Fisken bør uansett behandles for seg selv, på grunn av belastning for annen fisk og bakteriekultur.

Mer om furanol finner du her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap