Hva døde fisken min av?
Jeg kjøpte en kampfisk fra butikk i går, under 24 timer etter var den død. Jeg har målt vannverdier, og utenom en litt lav kh, så var alt innenfor normalverdier.
54 liter, en god del planter, 28 grader og ph 7,2, kh 3, gh 5, no2 0, no3 mellom 10 & 25.
Etter jeg fikk den aklimatisert og i vannet, så jeg at han hadde noen små flekker som var såvidt lysere enn resten av kroppen, men så gikk alt veldig fort og han døde. Nå lurer jeg på hva han døde av, sånn at jeg kan lære noe av dette.
Jeg lurer også på hva jeg burde gjøre med vannet i karet, hvor mye jeg burde bytte osv. Det lever en liten gjeng med jegersnegler der, tror knapt de merket at de hadde besøk.. Jeg har tenkt å kjøpe en ny betta, privat denne gangen.
Takker for alle svar
54 liter, en god del planter, 28 grader og ph 7,2, kh 3, gh 5, no2 0, no3 mellom 10 & 25.
Etter jeg fikk den aklimatisert og i vannet, så jeg at han hadde noen små flekker som var såvidt lysere enn resten av kroppen, men så gikk alt veldig fort og han døde. Nå lurer jeg på hva han døde av, sånn at jeg kan lære noe av dette.
Jeg lurer også på hva jeg burde gjøre med vannet i karet, hvor mye jeg burde bytte osv. Det lever en liten gjeng med jegersnegler der, tror knapt de merket at de hadde besøk.. Jeg har tenkt å kjøpe en ny betta, privat denne gangen.
Takker for alle svar
Postet 01.03.16 kl 22:17
Postet 02.03.16 kl 10:48
Jeg har ikke testsett for amoniakk. Jeg har strips 5i1 fra JBL. Har ment å kjøpe API sitt store dråpetestsett, men amazon sender ikke JBL til Norge, og dråpetester koster en formue i Norge.
Jeg har hatt 5 Cory Panda og et par Dverg Gurami i karet, men jeg solgte dem til en med større akvarium. De hadde det helt supert her Etterpå har det stått med bare snegler i en kort periode.
Noen tanker om hva jeg burde gjøre før jeg setter i en ny Betta?
Jeg har hatt 5 Cory Panda og et par Dverg Gurami i karet, men jeg solgte dem til en med større akvarium. De hadde det helt supert her Etterpå har det stått med bare snegler i en kort periode.
Noen tanker om hva jeg burde gjøre før jeg setter i en ny Betta?
Postet 02.03.16 kl 15:27
Her er en link til en som selger JBL her i lande.
Det aller første du burde før det kommer inn fisk igjen er å teste vannet i karret så det ikke finnes giftstoffer i vannet.
Strips er meget upålitelige.
Dem viser totalt feil verdier for det meste.
For eksempel Nitritt: Stripsen viser at det er 0 da det er langt mer 0,5-1.
Det aller første du burde før det kommer inn fisk igjen er å teste vannet i karret så det ikke finnes giftstoffer i vannet.
Strips er meget upålitelige.
Dem viser totalt feil verdier for det meste.
For eksempel Nitritt: Stripsen viser at det er 0 da det er langt mer 0,5-1.
Postet 02.03.16 kl 15:55
Endret: 02.03.16 kl 16:04
Å handle dråpetester fra Amazon UK ville du uansett tapt på. F.eks koster en pH 6-7.6 £8.70....detter blir over hundrelappen. Hos f.eks. Aquamanias koster den 89. Frakt må du betale åkke som, og frakt er dyrt fra England.
Jeg har handlet fra Aquaristikshop i Tyskland i alle år, og spart masse på det. Men nå er kronekursen faktisk så dårlig at det snart heller ikke lønner seg lenger...*sukk*
Jeg har handlet fra Aquaristikshop i Tyskland i alle år, og spart masse på det. Men nå er kronekursen faktisk så dårlig at det snart heller ikke lønner seg lenger...*sukk*
Postet 02.03.16 kl 16:35
Jeg fant fort ut at det ikke lønnet seg å kjøpe i USA, dyrere frakt enn selve produktet. Men i går kjøpte vi uansett tur til NY, så jeg kan kjøpe det testsettet jeg har lyst på når jeg er der
Jeg har nå kjøpt no2 test på dyrebutikken, men de hadde ikke, og pleide ikke å ha, ammonium test. Tetra sin no2 test viser
Jeg har nå kjøpt no2 test på dyrebutikken, men de hadde ikke, og pleide ikke å ha, ammonium test. Tetra sin no2 test viser
Postet 03.03.16 kl 15:53
Store og små fisk
Er det lurt å kjøpe store fisk og små fisk som : Kampfisk, Gullfisk, Scalare og Neontetra. Ikke sikker på om de kommer til å spise de små fiskene.. :O
Takk på forhond!
Takk på forhond!
Postet 04.03.16 kl 04:21
Steffan : Fint hvis du lager egen tråd for alle spørsmålene dine, i stedet for å bruke andres.
Ellers finner du mye av informasjonen du spør etter ved å søke litt her på AF. Du kan f.eks se etter tråder som handler om oppstart av nytt akvarium, planter osv.
Hvis du har et akvarium på 100 liter, kan du ikke ha særlig store fisker. Alle arter har sine krav til vannverdier og vannvolum...disse opplysningene finner du i Fiskebasen. Der vil du se at f.eks gullfisk og scalare ikke skal holdes i bare 100 liter.
Ellers finner du mye av informasjonen du spør etter ved å søke litt her på AF. Du kan f.eks se etter tråder som handler om oppstart av nytt akvarium, planter osv.
Hvis du har et akvarium på 100 liter, kan du ikke ha særlig store fisker. Alle arter har sine krav til vannverdier og vannvolum...disse opplysningene finner du i Fiskebasen. Der vil du se at f.eks gullfisk og scalare ikke skal holdes i bare 100 liter.
Postet 04.03.16 kl 09:23