Guppy - sammenklemt halefinne og en liten knekk

Hei hopp!

Har 3 guppier som alle har fått sammenklemte halefinner og en liten knekk i ryggen. Dette er tre hanner fra tre forskjellige kull. Jeg har sett litt rundt på nett, men finner ikke helt ut hva det kan være.
pH ligger litt lavt nå, rundt 6,5.
No2 på 0.
No3 har jeg hatt ett lite hopp på nå, men var normal når dette skjedde med første fisken.
GH/KH har jeg ikke fått målt.

Har kjørt en runde med eSHa 2000 uten at det gjorde noen forskjell.

Noen forslag på hva årsaken kan være og hvordan jeg kan fikse det?

Joachim
De mistrives muligens pga. feil vannverdier. pH 6.5 er for lavt for guppy, de bør ha godt over 7. I tillegg bør du absolutt få målt GH...guppy klarer seg dårlig med vanlig norsk kranvann-GH, de vil gjerne opp mot 10. KH henger nøye sammen med pH, så hvis pH går ned, betyr det antagelig at KH synker. Dette kan du ordne vha. litt natron, men vær forsiktig med mengde !
Man bør heller ikke kritikkløst benytte medisiner når man ikke vet hva som er galt...det kan føre til at man til slutt har et akvarie med resistente bakterier. Hvis vannverdiene blir ordnet, og fiskene ikke kommer seg...da man eventuelt tenke på medisiner.

Guppy kan i tillegg få slike utslag ved feil og/eller ensidig foring. De behøver variert kost, og gjerne en del grøntfor så de får nok fiber. Å mate med bare flak er ikke sunt i lengden.
De får normalt flak, mygglarver, litt artemia og de forsyner seg av synkematen til mallene. Har kjøpt inn squash og erter nå, som jeg har matet med tidligere. Er det greit nok?

Har du noen mål på hvor mye natron som bør tilsettes f eks pr 100l og hvor mye det vil øke pH?

Joachim
Det er vanskelig å si hvor mye natron du trenger når du ikke vet KH. Og du kan uansett ikke øke pH med mer enn MAX 0.5 på ett døgn. Hvis dette er 54 liters-karet : Ta en halv teskje natron og løs i en desiliter akvarievann. Tilsett en spiseskje av dette, og vent minst en time før du måler pH. Gjenta om nødvendig, en spiseskje om gangen. Men som sagt, ikke øk med mer enn max 0.5 på et døgn. Minst like viktig med GH...hvis du ikke har dråpetest for GH, bør du skaffe dette så fort som mulig.
Dette er ett 350l-kar. Skal få tak i GH og KH-tester så fort som mulig. Takk!

Joachim
OK, da må det nok litt mere natron til. Som en rettesnor : 2 teskjeer natron øker KH med 4 i 100 liter vann....eller med 2 i 200 liter. Men metoden er den samme, tilsett i små doser og la akvariet gå minst en time før du sjekker resultatet (pH/KH).
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap