Syk corydoras
Hei,
I dag oppdaget jeg at at par av mine kardinaltetraer var døde, målte og skiftet vann for sikkerhets skyld.
Vannverdier: aminiakk og nitritt 0, Nitrat 20 og PH 6,8
Jeg ser nå at alle fiskene er slappe, en corydoras er død og de andre er svært stille, en av de har fått noe rødt (betennelse) som vises på bakover på siden mellom skjellene (det samme som den døte).
Jeg har introdusert en ny rot (Mopani rot) og et par nye planter i går, ellers ikke noe nytt de siste månedene.
Har medisinert med ESHA 2000 og Exit for sikkerhets skyld.
Noe forslag til hva dette kan være??
Her er bilde av den som vandret videre:
I dag oppdaget jeg at at par av mine kardinaltetraer var døde, målte og skiftet vann for sikkerhets skyld.
Vannverdier: aminiakk og nitritt 0, Nitrat 20 og PH 6,8
Jeg ser nå at alle fiskene er slappe, en corydoras er død og de andre er svært stille, en av de har fått noe rødt (betennelse) som vises på bakover på siden mellom skjellene (det samme som den døte).
Jeg har introdusert en ny rot (Mopani rot) og et par nye planter i går, ellers ikke noe nytt de siste månedene.
Har medisinert med ESHA 2000 og Exit for sikkerhets skyld.
Noe forslag til hva dette kan være??
Her er bilde av den som vandret videre:
Postet 27.03.16 kl 16:12
Endret: 27.03.16 kl 16:13
Postet 27.03.16 kl 16:43
Syns det ser ut som den mangler bartene rundt munn og så er det dette med at den "blør" å innsiden.
Dette med at bartene rundt munn mangler er et tegn går at det er noe i bunnlaget som ikke er bra.
Dette med at den "blør" å innsiden har jeg og vært borti.
Mine/våre fikk det grunnet at det var noe av inventaret som ikke var helt bra for dem så det ble fjernet.
Nå er det helt bra igjen.
Dette med at bartene rundt munn mangler er et tegn går at det er noe i bunnlaget som ikke er bra.
Dette med at den "blør" å innsiden har jeg og vært borti.
Mine/våre fikk det grunnet at det var noe av inventaret som ikke var helt bra for dem så det ble fjernet.
Nå er det helt bra igjen.
Postet 28.03.16 kl 08:58
Hei!
Takk for svar!
Bartene er der, vises bare ikke så godt på bildet. Jeg har søkt litt på nettet, dette ser ganske likt ut:
Mulig jeg har vært for slapp med slamsuging...har ingen sandsnegler. Begge de to sykeste coryene er døde, jeg syns nr to var så ille tilredt at den fikk slippe mer. De øvrige er slappe, men ingen synlige tegn. Får kanskje slamsuge grundig etter at esha/exitkuren er ferdig...?
Takk for svar!
Bartene er der, vises bare ikke så godt på bildet. Jeg har søkt litt på nettet, dette ser ganske likt ut:
Mulig jeg har vært for slapp med slamsuging...har ingen sandsnegler. Begge de to sykeste coryene er døde, jeg syns nr to var så ille tilredt at den fikk slippe mer. De øvrige er slappe, men ingen synlige tegn. Får kanskje slamsuge grundig etter at esha/exitkuren er ferdig...?
Postet 28.03.16 kl 09:08
Kan godt si det ligner det linken viser, men at dette er en "egen" sykdom i seg selv, tror jeg ikke. Dette er rett og slett alminnelige tegn på en bakterieinfeksjon. Som du selv antyder, dette har gjerne noe med bunnlaget å gjøre (derfor opptrer det ofte hos bunnlevende fisk). Slurver man med slamsuging, danner det seg et bakteriebelegg på bunnlaget. Dette fører til økt bakterietrykk i karet, og før eller senere utvikler fiskene tegn på infeksjoner...særlig de som lever på bunnen. Er fiskene svekket fra før (manglende vannbytter, feil vannverdier o.l.) tar infeksjonen fort grep. Det beste du kan gjøre er å steppe opp vedlikeholdsrutinene dine vha. vannbytter med slamsuging, sjekke filterets tilstand og eventuelt bruke litt antibakteriell medisin.
Heller ikke så rart at kardinalene døde først...de er følsomme og jeg syns de går i for høy pH.
Heller ikke så rart at kardinalene døde først...de er følsomme og jeg syns de går i for høy pH.
Postet 28.03.16 kl 12:00
Postet 28.03.16 kl 12:25
Postet 28.03.16 kl 12:32
Postet 03.04.16 kl 19:18
Postet 03.04.16 kl 19:26
Postet 03.04.16 kl 19:30
Sykdommen har nok ikke så mye med bevegelse på bunnen. Som sagt : bedre vedlikehold (regelmessige vannbytter, slamsuging og filter-ettersyn er nøkkelen til god fisskehelse. Men noe bevegelse bør det jo være, for å få transporten i karet til å fungere. Plantene bør svaie lett i strømmen, også langs bunnen. Ser du gikk for 2173...noe jeg syns er litt for lite til 275 liter. Men du får eksperimentere litt med vridningen på utstrømmer-røret, slik at du både har krusninger på overflaten og bevegelse nede ved bunnen. Alternativet er en strømningspumpe i tillegg...koster ikke allverden. Jeg har et par av disse i ulik størrelse selv...veldig gode til jobben.
Postet 03.04.16 kl 20:22
Postet 03.04.16 kl 20:40
2073 pumper 1050 l/h...tomt for filtermedier, da. Trekker du fra 25%, har du sånn noenlunde den "virkelige" kapasiteten på filteret...altså 7-800 l/h. Filteret bør kunne snu vannmengden i karet minst 4 ganger i timen...så kan du regne ut selv. Men har du lav belastning i karet, holder nok 2073 et stykke.
Tror jeg anbefalte deg 2075 da du skulle handle ?
Tror jeg anbefalte deg 2075 da du skulle handle ?
Postet 03.04.16 kl 20:51
Postet 04.04.16 kl 08:38
Endret: 04.04.16 kl 08:38