Sverddragere med hvite felter

Hei, har et nystartet og ferdig innkjørt 125l akvarium (lang historie, tok nesten 2 måneder) som vi tilsatte først 2 hann- og noen dager senere 4 hunn-sverddrager for litt over en uke siden. Har hele tiden målt 0 i NH4 og NO2.

Den ene hunnen var liten og oppførte seg merkelig helt fra starten, og hadde noe oppsvulmet mage. Den sto mye og "svømte" stillestående i vannet, vrikket på seg og gned seg mot bunnen og sto mye i et hjørne eller foran inntaket til filteret. De andre oppførte seg i all fall for meg helt normalt.

Vi var borte over helgen, så da gikk de uten mat noen dager, men leste at det ikke skulle være noe problem. Ikke overraskende fant vi den omtalte hunnen død når vi kom tilbake, da virket den veldig tynn plutselig. Mener jeg har sett den spise greit tidligere, men at den muligens har spyttet ut igjen endel av maten. Kan ikke se noe tegn til sykdom eller parasitter på den døde fisken, ser helt fin ut.

Men et par av de andre har fått noen hvite felter på ryggen, jeg ikke kan huske å ha sett før vi dro. Se bilde. Har lest gjennom sykdomsartikkelen, men usikker på hva dette kan være. Kan det være stress pga dagene uten mat, såpass raskt etter at de kom til oss?

En annen ting, økte GH i karet kanskje litt raskt, det lå bare på 2-3, så økte det først til 7 ene dagen og så til 10 neste dag med GH+. Burde kanskje tatt det mer gradvis?

Til slutt for info: Målte 0 i både NH4 og NO2 både før vi dro og etter vi kom tilbake.
Ingen kommentarer? Kanskje bare jeg som husker dårlig, ser den frisk ut?

Den oppfører seg i alle fall helt normalt, spiser bra, og har alltid vært den mest dominante (og største) av sverddragerne, oppfører seg ganske aggressivt mot de andre egentlig, og patruljerer ofte karet, og er veldig aktiv. Som regel førstemann fram når det er mating.

Så tror jeg avventer noe medisinering til den evt får avvikende adferd. Den som døde tror jeg ikke er relatert til denne, og hadde vel en eller annen mage-infeksjon, symptomene på Bukvannsott rimer en del, men kunne ikke se at den hadde noe struttende skjell når den var død.
Ble fisken kjøpt fra butikken med karantene-skilt ?

Kan se ut som et område med sopp eller noe, men vanskelig å se på bildet. Du må selv finne ut om dette er "vanlig" fiskeskinn eller om det er belagt med noe. Hva er vannverdiene dine nå ? Hvordan er det med de andre fiskene ?
Nei, fra en annen butikk.

Vanskelig for meg å si også om det er noe belegg, må i så fall være veldig tynt, for det ser egentlig ikke ut til å ligge noe utenpå.

Vannverdier:
NH4 0
NO3 0
NO2 5 (en stund siden måling)
GH 14
PH 6.8
Hvis det ikke er noe belegg, og fisken oppfører seg normalt, så er det vel i orden, da. Men pH er i laveste laget for sverdragere, noe som kan gå ut over fiskens slimlag over tid.
Mer overbevist om at det er sopp nå, da jeg kan se at noe av det hvite belegget har løsnet litt. Er vel ikke så vanlig å medisinere for, og virker som det har avtatt noe etter større vannbytte i går, så får ta et nytt snart. Fisken er fortsatt aktiv og sprek.

Tilsatte litt natron ved vannbyttet i går også, så skal sjekke hvor mye pH har økt.
Oppdaget yngel i karet i helgen, så da skjønner jeg hvorfor hunnen som døde plutselig var blitt tynn...

Leser at det ikke er så uvanlig at levendefødere går med under fødsel?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap