4?d - >7?d Legger med bilder der man kan se hvordan platyen ser ut. Håper på svar som kan hjelpe til med å finne ut hva dette kan være :)"> 4?d - >7?d Legger med bilder der man kan se hvordan platyen ser ut. Håper på svar som kan hjelpe til med å finne ut hva dette kan være :)">

Sykdom hos platy

Har en platy som plutselig gikk fra å være i toppform til å bli dårlig.
Den spiser når den får mat men blir bare tynnere og tynnere. Finnene ser nesten ut som om de er limt sammen og svømmeferdigheter blir dårligere. Ser ofte at de "faller" ned på bunnen i akvariet og holder seg der.

Den går sammen med 17 andre platyer (5 av dem bare få dager gamle), 6 guppyer (et par måneder), 1 siamesisk algeeter, 1 ancistrus, 1 asiatisk jegersnegle, 1 posthornsnegle og 1 amanoreke.

Har opplevd at en annen platy fikk samme "sykdom" og den måtte avlives siden de ikke ser ut til å ha det bra. Ser da at de ikke er noen andre som får denne "sykdommen" når en først får det.

Litt info om vannet;
Cl2 m/l = 0
NO2 m/l= 0
NO3 m/l = 0
pH = 6,8 – 7,2
KH = 6 – 10
GH = >4?d - >7?d

Legger med bilder der man kan se hvordan platyen ser ut.

Håper på svar som kan hjelpe til med å finne ut hva dette kan være
Har fisken noe belegg på kroppen ?
Hvor ofte og hvor mye bytter du vann og slamsuger ?
Ser at du måler med strips...så de verdiene kan taes med en stor klype salt. Det er f.eks relativt usannsynlig at et innkjørt akvarium har en NO3-konsentrasjon på 0. Skulle verdiene være i nærheten av riktige når det gjelder GH og pH, er begge disse noe for lave til levendeføderne.

Ser du har hatt masse sykdom på den korte tiden du har hatt akvariet. Symptomene til fisken kan tyde på en debilitets-sykdom, altså at fisken er angrepet pga at den er svekket av andre årsaker. Men det kan være lettere å svare på med noen svar på spørsmålene over.
SilverShaded
Har fisken noe belegg på kroppen ? Hvor ofte og hvor mye bytter du vann og slamsuger ? Ser at du måler med strips...så de verdiene kan taes med en stor klype salt. Det er f.eks relativt usannsynlig at et innkjørt akvarium har en NO3-konsentrasjon på 0. Skulle verdiene være i nærheten av riktige når det gjelder GH og pH, er begge disse noe for lave til levendeføderne. Ser du har hatt masse sykdom på den korte tiden du har hatt akvariet. Symptomene til fisken kan tyde på en debilitets-sykdom, altså at fisken er angrepet pga at den er svekket av andre årsaker. Men det kan være lettere å svare på med noen svar på spørsmålene over.

Nei, har ikke noe belegg på kroppen. Dette kan sees på bildene
Tar ut 1/4 av vannet ca. hver andre uke for å rense og høyne pH. Slamsuging har hittil blitt utført 2 ganger.
Måler med strips, ja. Det var det smarteste å kjøpe for å få målt meste parten av verdiene.

Har ikke akkurat hatt masse sykdom i akvariet. Har hatt guppy med problemer pga innavl, snakket med dyrebutikk etter problemene med denne, og oodinium/hvitprikker, som ble fort tatt hand om.

Det som har skjedd med platyen har skjedd en gang før med en annen, som nevnt i første post.
Anbefaler deg å bytte 1/3 av vannet hver uke, særlig når det er noe som ikke stemmer i akvariet. Slamsuging bør nok også forgå litt oftere, ellers bygger det seg opp biologisk avfall på bunnen som er grobunn for bakterier. Mye bioavfall går også ut over filtreringen. Det hadde også vært lurt å skaffe seg dråpetester, gjerne JBL, så du har bedre kontroll med vannverdiene.

Syns det så ut som det var noen grå flekker på fisken, men kan ha vært lyset/bildet som lyver. Den har det tydeligvis ikke bra...jeg ville gjort et stort vannbytte (50%) hver tredje dag i en periode og fått opp pH og GH, og så sett om det hjelper. Hvis den har en innvendig infeksjon, får du prøve å medisinere.
SilverShaded
Anbefaler deg å bytte 1/3 av vannet hver uke, særlig når det er noe som ikke stemmer i akvariet. Slamsuging bør nok også forgå litt oftere, ellers bygger det seg opp biologisk avfall på bunnen som er grobunn for bakterier. Mye bioavfall går også ut over filtreringen. Det hadde også vært lurt å skaffe seg dråpetester, gjerne JBL, så du har bedre kontroll med vannverdiene. Syns det så ut som det var noen grå flekker på fisken, men kan ha vært lyset/bildet som lyver. Den har det tydeligvis ikke bra...jeg ville gjort et stort vannbytte (50%) hver tredje dag i en periode og fått opp pH og GH, og så sett om det hjelper. Hvis den har en innvendig infeksjon, får du prøve å medisinere.

Har dråpetester men bare for pH siden prisen på alle til sammen ble ganske høy, var derfor jeg begynte med strips.
Gjør ikke slamsuging så ofte grunnet at det tar utrolig lang tid, prøver derfor å gjøre dette i ferier. Har også lest at for mye rensing ikke er bra pga at bakterier som burde være i vannet ikke får nok tid til å komme tilbake. Dette er da noe av grunnet til at jeg ikke bytter ut vann og renser så mye.
De grå flekkene er enten fargene på fisken eller så er de pga smuss på glasset
Hvis slamsuging tar utrolig lang tid, må det være fordi du gjør det på en merkelig eller feil måte. Jeg slamsuger annenhver uke, og det tar ikke noe lenger tid enn et vanlig vannbytte...man tapper jo ut vann allikevel. Og det der med "bakterier som burde være i vannet" er ikke riktig. Stort bakterietrykk i vannet vil man ikke ha, det gjør f.eks. at fiskene kan bli lettere syke. Det er en av grunnene til at vi bytter vann.
SilverShaded
Hvis slamsuging tar utrolig lang tid, må det være fordi du gjør det på en merkelig eller feil måte. Jeg slamsuger annenhver uke, og det tar ikke noe lenger tid enn et vanlig vannbytte...man tapper jo ut vann allikevel. Og det der med "bakterier som burde være i vannet" er ikke riktig. Stort bakterietrykk i vannet vil man ikke ha, det gjør f.eks. at [I]fiskene kan bli lettere syke[/I]. Det er en av grunnene til at vi bytter vann.

Slamsuger på helt normal måte, men renser også sand/steiner siden mye skitt og smuss ligger "begravd" i disse. Synes ikke det er noe vits i å ta ut alt vannet og når du så skal ha det i akvariet igjen så flyter det rundt med masse smuss som "ødelegger".
Leste at om du rengjør ofte så er det ikke rart at fisker blir syke, siden de gode bakteriene ikke får tid til å etablere seg og bryte ned avfall fra fiskene. Er vel jeg som forstod det på en annen måte enn det som ble sagt?
Nei, man tar aldri alt vannet ut av akvariet (med mindre det skal tømmes helt)...man bytter max 50%. Og bruker man litt tid og forsiktighet når man fyller opp igjen, blir det ikke masse smuss i vannet. Masse smuss i vannet tyder på nettopp det jeg sier, for stor mengde biologisk avfall.

Hovedtyngden av de bakteriene som bryter ned avfallet bor i filtermediene. Noe fins også på andre flater i karet, men de sitter alltid på faste overflater (de flyter ikke rundt i vannet).
Sisix
Har en platy som plutselig gikk fra å være i toppform til å bli dårlig. Den spiser når den får mat men blir bare tynnere og tynnere. Finnene ser nesten ut som om de er limt sammen og svømmeferdigheter blir dårligere. Ser ofte at de "faller" ned på bunnen i akvariet og holder seg der. Den går sammen med 17 andre platyer (5 av dem bare få dager gamle), 6 guppyer (et par måneder), 1 siamesisk algeeter, 1 ancistrus, 1 asiatisk jegersnegle, 1 posthornsnegle og 1 amanoreke. Har opplevd at en annen platy fikk samme "sykdom" og den måtte avlives siden de ikke ser ut til å ha det bra. Ser da at de ikke er noen andre som får denne "sykdommen" når en først får det. Litt info om vannet; Cl2 m/l = 0 NO2 m/l= 0 NO3 m/l = 0 pH = 6,8 – 7,2 KH = 6 – 10 GH = >4?d - >7?d Legger med bilder der man kan se hvordan platyen ser ut. Håper på svar som kan hjelpe til med å finne ut hva dette kan være :)

Var dette jeg egentlig var ute etter svar på. Ikke på hvordan jeg måler verdier i vann eller om slamsuging.

Smuss blir det i vannet selv om man tar ut 50%, det kalles avføring fra fisker som legger seg blant sand/steiner som befinner seg på bunnen.
Har svart på dette. Og grunnen til at jeg snakker om vannverdier og vedlikehold er at disse tingene er det første man må få i orden hvis det er snakk om sykdom, siden mangler her er det som oftest fører til sykdom !
SilverShaded
Har svart på dette. Og grunnen til at jeg snakker om vannverdier og vedlikehold er at disse tingene er det første man må få i orden hvis det er snakk om sykdom, siden mangler her er det som oftest fører til sykdom !

Forstår det, men føler at hva jeg bruker til å måle verdiene i vannet på ikke har noe med saken å gjøre. Verdiene blir målt uansett om jeg bruker strips eller "dråper".
Verdiene blir "målt", ja...men resultatet av strips-målinger kan være langt fra sannheten. Strips er ikke pålitelig som måleredskap. Så det har noe med saken å gjøre...
Sisix
føler at hva jeg bruker til å måle verdiene i vannet på ikke har noe med saken å gjøre. Verdiene blir målt uansett om jeg bruker strips eller "dråper".

Om utstyret du måler med er unøyaktig, så hjelper det ikke hvor mye du måler, feil vannverdi er feil vannverdi.
Dråpe test er mye mer nøyaktig, strips er bortkastet penger..
BlueWater Saltvann
[QUOTE=Sisix]føler at hva jeg bruker til å måle verdiene i vannet på ikke har noe med saken å gjøre. Verdiene blir målt uansett om jeg bruker strips eller "dråper".

Om utstyret du måler med er unøyaktig, så hjelper det ikke hvor mye du måler, feil vannverdi er feil vannverdi.
Dråpe test er mye mer nøyaktig, strips er bortkastet penger..

Dråpetest er sikkert mer nøyaktig, men har ikke økonomien til å betale for dråpetest på alt. Har bare på pH som fortalt lengre opp.
Da skulle du nok heller spart pengene fra stripsene og heller kjøpt dråper.
Stripsene dine måler for lav verdi av GH og Ph er også noe lav i forhold til hva Platy ønsker, dette kun om man tar disse verdiene alvorlig, men siden det er målt med strips, så kan det være helt andre verdier som er faktisk.
BlueWater Saltvann
Da skulle du nok heller spart pengene fra stripsene og heller kjøpt dråper. Stripsene dine måler for lav verdi av GH og Ph er også noe lav i forhold til hva Platy ønsker, dette kun om man tar disse verdiene alvorlig, men siden det er målt med strips, så kan det være helt andre verdier som er faktisk.

Pris på en pakke med strips som måler mange verdier, og pris på flere pakker med dråper som måler en type verdi er det stor forskjell mellom.

Hvis det strips måler er ubrukelig så forstår jeg ikke hvorfor dyrebutikker selger disse fra starten av.
Sisix
Pris på en pakke med strips som måler mange verdier, og pris på flere pakker med dråper som måler en type verdi er det stor forskjell mellom.

Hva hjelper vell det når de måler feil?
Måler feil generelt over hele fjøla.
Hvorfor de selger det er et spørsmål som ingen kan svare på.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap