Er fisken syk?

har en sverddrager hann som står ved bunnen. den svømmer skrått sideveis og tar nesten ikke til seg føde. jeg forer 1 - 2 ganger daglig. det ser også ut som den har pustevansker. gjellene beveger seg fort sammenlignet med mine andre sverddragere.
har i dag hatt et 50% vannbytte.
slamsuger annenhver dag. 30 - 50% vannbytte 1 gang i uka.
Hva er vannverdiene dine? Siden du sa a fisken pustet fort, tenkte jeg på ammoniakkforgiftning.
er ikke sikker på vannverdiene, men jeg byttet ut ca. 50 % av vannet i dag tidlig.
må få kjøpt nytt testsett, har brukt opp den jeg hadde. har strips med stoler ikke helt på disse.
Har du ikke noe å måle de med? Skaff deg dråpetester fra JBL; veldig pålitelige og enkle å bruke (pH, GH, KH, NH3/4, NO2, NO3)

Fortsett med daglig vannbytter. Kan godt ta ett til i dag også. Hold på helt til du har dråpetestene så du kan sjekke hva du har av verdier.
takk for tipset. skal kjøpe settet
Vet du hvordan den oppførte seg før den gikk bort? Hvis den hadde pusteprobemer og/eller svømmeproblemer, er det nok det jeg fryktet; ammoniakkforgiftning. Byttet du nok vann hver dag? Det kan også hende at vannverdiene dine i springen er svært forskjellige fra vannverdiene i karet, noe som gir brå endringer i vannverdiene for fiskene, og de kan bli syke av dette. Dette kan også ende i død. Så jeg anbefaler på det sterkeste at du tester vannverdier båre i springen og i karet, slik at du får kontroll!
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap