Kampfisk

Hei!

I dag da jeg skulle skjekke fiskene i akvariet, merket jeg at det var noe rart med kampfisken. Den hadde fått utstående skjell, men bare på hodet. Jeg leste på nett og fant ut av at det kan være en slags bakterieinfeksjon. Kampfisken går sammen med andre fisker.

Skal jeg sette fisken i karantene? Hvilken medisin skal jeg bruke? Bør jeg bytte vann daglig? Hva skal jeg gjøre?

Takk for svar!
Utstående skjell kan være siste symptom på Bukvannsott, men uten bilde kan jeg ikke si hva som kan feile fisken..
Hei.

Jeg har prøvd å ta bilder av den, men skjellene blir ikke tydelige nok. Du ser evt. buken til fisken. Hodet hans virker ganske "oppblåst". Buken er kanskje litt, men ikke mye, hoven. Som sagt så er skjellene bare utstående på hodet, og munnen er på en måte blitt mer åpen.

Jeg har satt den i et eget lite karantenekar.
Skal jeg avlive den eller finnes det medisin jeg kan prøve?
Kan ikke si at bildet viser tydelig hva som kan være galt.
Personlig så den for tynn ut til at det er bukvannsott, så noe tynn ut generelt.
Kampfisk "bruser" seg gjerne litt når de tøffer seg, kan det være det? Eller er det sånn hele tiden?
Gjerne bedre bilde om du klarer og fokusere på fisken og ikke på glasset, heheh. :P
Det er nok ikke det at den bruser seg, nei. Han bare fikk utstående skjell her en dag. Hodet hans er fortsatt på en måte annerledes enn det har pleid å være.

Han spiser godt sånn ellers. Kan hende jeg passer for mye på å ikke overfore kanskje...

Så i dag to små hvite prikker på hodet hans. Virker som bittesmå mark eller noe lignende. Hva kan det være?

Han er i et sånt lite plastakvarium "for kampfisker" (bare til karantene). Det er ikke så lett å fokusere siden det er en bulk i plasten, hehe :P Kan prøve å ta et bedre bilde senere.

Håper på hjelp
Min kampfisk ser akkurat likedan ut nå. Hvordan gikk det med din? Stålsetter meg for dårlig nytt??
Plussmedlem
Hei.

Høres ut som den har fått både dropsy(bukvannsott) og hvitprikk.

Hvitprikken er grei å håndtere, men dropsyen er verre.
Problemet ligger i at når sykdommen er kommet så langt at vi kan se symptomene, er det gjerne for sent å gjøre noe med.
Det mest humane er å avlive fisken.
Man kan forsøke medisinering, men sjansene for at man lykkes er veldig små.

De vanligste årsakene til dropsy/bukvannsott er bakteriell infeksjon, for dårlig vannkvalitet over lengre tid og feil mat/for mye mat.
Det er langt lettere å forhindre at fiskene får dette, enn det er å behandle.

Viktigheten av gode vannbytterutiner og riktig ernæring hos fiskene kan ikke overdrives!

Hvitprikk er en liten parasitt som borer seg inn i fiskens hud, som oftest der denne er tynnest. Typisk finner, hode, gjeller osv. Ubehandlet vil dette svekke fisken så mye at den dør. Kampfisken din hadde dette allerede for flere uker siden, sannsynligvis. Hvitprikk bruker, litt avhengig av temperatur i vannet, opp mot 14 dager før de vises.
Men hvitprikk er svak mot varme, og små utbrudd kan enkelt behandles med temperaturkuren.
Du må behandle det karet kampfisken kom fra, for å bli kvitt hvitprikken. Ellers vil den spre seg til de andre fiskene.
Sjekk ut artikkelen om sykdom her på AF for fremgangsmåte.

OBS! IKKE BEHANDLE KAMPFISKEN MED TEMPERATURKUREN! Bakterielle infeksjoner reagerer helt motsatt på økt temperatur, og det vil bare forverre bukvannsotten. Erfaringsmessig er avliving det beste for den.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap