Gullfisk uten immunforsvar?

ok, tittelen tar kanskje litt i - men jeg tror en av mine har nesten ingen immunforsvar og blir derfor mye syk.

Men først vil jeg fokusere på den nåværende sykdommen; Finneråte
Jeg tok et større vannskift i går da jeg ikke hadde vasket dekorasjonene på en stund, så jeg valgte å ta utav den største dekorasjonen og skylle den godt (den var dekket av avføring innvendig og i kroker jeg ikke så fra utsiden) - dette førte til en del forurensing av vannet og jeg byttet ca 30 liter (420liter akvarium).

I morges så så jeg at den fisken med dårligst helse har fått helt hvite tupper på halen ca 0.5cm innover og en bit midt på halen ser ut som den har løse tråder på seg - dette høres jo ut som klassisk finneråte og jeg kommer til å teste behandling for det først.


Men for det underliggende problemet; Jeg har 2 stk pleco (tror det er gibbi, men det får tiden vise), og 4 fancy gullfisk. Ut av disse 4 har jeg eid en av de fra starten av. Han var med når vi ikke helt hadde kjørt inn 60l akvariet og overfyllte det - han overlevde de 5 andre som døde av varierende sykdommer, han har overlevd hvitprikk 2 ganger og har hatt røde sprukne årer nedover finnene lenge. For ca 5mnd siden fikk jeg fatt i et 420 liters akvarie. jeg puttet han og de 2 plecoene oppi der etter en ordentlig innkjøring og en mnd tid puttet jeg en ny fancy oppi og han virket mer oppkvikket. etter det har jeg lagt til 2 til og har ingen planer om fler. de 3 andre har null problemer, men den originale mister farge på hodet (Er redcap), får fortsatt røde årer nedover finnene støtt og statid og er den første som blir slapp / syk om noe skulle gå gale. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse ham mer permanent? De kan jo bli gamle disse dyrene, og han er snart 2år bare.

Temp; 25c
Nitritt; 0.0 - 0.01
PH; 4.5? Jeg prøvde å teste PH, GH og KH via dråpetester - men de bytter ikke farge slik de burde? Føler de bare ta fargen to formularen ok ikke grønn/rød/blå slik instruksen sier den skal være, selv om jeg følger stegene til mm presisjon.

Så alle tips for den nåværende finneråten og for fremtidig forebygging av sykdom og for en friske tank taes i mot!
Strips testet siden dråpetestene ikke var sammarbeidsvillige;

NO3 - 250'ish
NO2 - 0 til 1
GH -8
Kh - 0
Ph - 6 til 6.4'ish
Cl2 0


Så PH fortsatt lav, og Nitrat super høyt. Kan det høye nitratnivået ha noe med at jeg la til medisin i vannet? Har planer om å ta 50% vanbytte på lørdag kveld men vurderer å fremskynde det.

Først : Strips er rimelig verdiløst...NO2 på 0-1 sier ingenting, det kan være alt fra fint (0) til livsfarlig (1). Nitrat er derimot ikke noen kjempekrise, 250 ppm tilsvarer 13-14 GH.

Tror du har misforstått GH og KH dråpetestene. Dette er titreringstester...dvs. at det er fargeomslaget du skal se etter, ikke fargen i seg selv. Her er det ikke noe fargekart eller formel. KH-testen skal skifte fra blå til gul, dvs at du tilsetter en og dråpe til du ser at fargen slår om fra svakt blått til svakt gul...det er temmelig lett å se. Hvis du har problemer med å se det, kan du måle opp 10 ml vann istedet for 5, og dele antall dråper med 2 for å få KH (eller GH). GH-testen skal skifte fra rosa(rødt) til grønnt. Vi snakker ikke om sterke, klare farger...men OMSLAGET ser du hvis du holder prøverøret mot en lys gjenstand og svirrer blandingen i glasset mellom hver dråpe.

pH-testen er ikke en titreringstest, der skal du måle opp vann, ha i riktig antall dråper iflg. bruksanvisningen, svirre glasset til fargen setter seg og sammenligne fargen med fargekartet. Hvis det er Tetra sin pH-test du har, blir det litt gjetning når fargen ligger mellom to av fargene på kartet. Da er JBL's dråpetest pH 6.0-7.6 mye bedre.

Du bør absolutt skaffe deg dråpetester for NH3/NH4 og NO2, gjerne JBL for de har best oppløsning og er lettest å avlese.

Tror du har en fisk som har senskader etter å ha levd i vann med høye nitritt-verdier. Dette maser jeg stadig om...fisk kan overleve nitritt-topper, men få varige skader på indre organer (ofte lever/nyrer). Og alt som har med vannverdier, miljø og stress å gjøre påvirker fiskens immunsystem, en skadet fisk er forsvarsløs. Og hos deg har det visst vært mye sykdom...typiske debilitets-sykdommer som ikke angriper fisker med god helse. Dette er gjerne en følge av dårlige og/eller feil vannverdier. Også masse bioavfall i vannet setter fiskene tilbake på samme måte, ref. den andre tråden om slamsuging. Og hver gang du roter i bunnlaget og med innredningen får du opp gammel møkk som forurenser vannet. Hvis det er så mye og tungt bunnfall som du sier, burde du faktisk bare suge opp dette med sand og alt, og heller legge på mer sand i ettertid.

Med de "sølete" fiskene du har, bør du bytte minst 30-40% av vannet hver uke. Og det beste du kan gjøre for å bedre situasjonen er å gjøre hyppige vannbytter, gjerne hver andre eller tredje dag en stund fremover. Den aller beste medisin mot sykdom er som alltid forebyggelse, det vil si regelmessige vannbytter og slamsuging/rengjøring av bunnlag og ruter (og filter når det trengs...når sjekket du dette sist ?) Den fisken som er skadet, er det neppe noe håp for, er jeg redd.
jeg får prøve igjen på dråpetesten mente jeg så etter omslaget - så altså på hinnen, kanten og alt mulig bare for å være sikker på at det ikke var noe jeg overså. og det med PH testen er så merkelig fordi jeg var super nøyaktig med 5ml målet, nederste vannlinje på streken som det sa, nøyaktig mengde dråper og roterer litt så det svirrer, men den endret ikke nyanse i det hele tatt - som jeg trodde den kom til å gjøre. Den var nøyaktige like orange nyansert som i det sekundet siste dråpe kom oppi. Alle testene er JBL sine. I dag så bare tok jeg alle testene de hadde av dråpetester inne og visste jeg kom nok til å tape peng på ihvertfall noen av de. Skal se om jeg får tak i NH3/NH4 og NO2 et annet sted til uken. evt må jeg bestille de på nett.

og ja, jeg startet desverre ut på feil fot med akvarie, min egen feil for å ikke skjekke videre opp i arter og deres behov før jeg valgte å kjøpe de og stole blindt på hva de sier i butikkene, og siden jeg ble oppgitt så ble det til at bare minimum ble gjort og ting ble ikke tatt tak i før tegnene var tydelige (sykdom), derfor jeg virkelig vil fikse det ordentlig opp og ta vare på dem nå - så kommer krypende hit og så må mer erfarne akvarister sikkert si ting du har sagt tusen ganger før.

Er litt trist å høre at det er senskader, jeg burde jo forstå det helt ærlig, men er jo blitt glad i dyret, tror du han har smerter av det? Jeg vil jo ikke pine noen om de er syk innvendig og at jeg bare fikser utvendige symtomer. Altså brutalt ærlig - om han overlever denne sykdommen, bør jeg la han halte videre eller er det det beste for han å slippe det?

30-40% høres totalt overkommelig ut pr uke, og jepp - legger til å bytte ihvertfall 10% vann hver dag på min digitale "to-do" liste, da må jeg faktisk huke det av hver dag så er umulig å "glemme" det, og om det ikke blir gjort så blir andre aktiviteter automatisk straffet av systemet (jepp - er såpass tiltak jeg må ha for å få rutine i hverdagen). og skal se an hvorvidt det er mulig å bare suge opp både drit og sand ved slamsuging i morgen. Filteret skjekket jeg for en ukes tid siden, det var jo det problemet med squash som gikk inn i ut-tuben som var et problem så åpnet og ga det an rask fiks for å sjekke at det ikke var noen blokkerte deler og at alt fungerte/så bra ut. Men pleier vel å gjøre det annenhver mnd, kan jo doble det ihverfall. Takker for svar som alltid, du er nok den som har hjulpet meg mest her
Når du prater om "streken" på prøveglasset skjønner jeg at du har Tetra sin test.. Det er mye bedre å alltid måle opp prøvevann med en slik 5 ml. sprøyte som du får med JBL sine tester.

Hvilken pH-test er det egentlig du har ? Hvis du tilsetter riktig antall dråper og prøven fortsatt er sterkt gul, kan det tyde på at du har JBL pH 6.0-7.6, og at pH ligger under 6. Da ser det slik ut. Og det betyr at pH er for lav for fiskene, noe som ikke akkurat bidrar til god helse hos fiskene. Den lave pH tyder på "old tank syndrome", altså at du ikke har vært flink nok med vannbytter. Stoffomsetningen i seg selv fører til at pH naturlig faller, og hvis du da ikke bytter vann regelmessig og ofte nok, kan pH crashe helt ned på 4-tallet. Vannbytter får pH opp igjen ! Test pH i kranvannet ditt, så vil du nok se at testen fungerer.

Her må jeg også skynde meg å si at jeg sa feil til deg i en sen nattetime...jeg surret sammen GH og NO3-måling, hvis du har NO3 på 250'ish er det ALT for høyt, som du sa ! Hvis du ser på svaret mitt angående dette, ser du min feil ang. NO3/GH. En slik høy nitrat-verdi er skadelig for fiskene, og den tyder også sterkt på "old tank syndrome", altså for lite vannbytter. NO3 bør ligge på under 20ppm, og den eneste måten vi har å senke NO3 er vannbytter som tynner ut . Her tror jeg ikke det duger med 10% hver dag...du må opp i 30% minst. For hver gang du bytter, vil NO3 gå ned litt og pH gå opp litt...bare å holde på til pH og NO3 er på riktige nivå ! Samtidig bør du være meget forsiktig med hvor mye du mater fiskene i denne perioden, så du ikke tilfører mer nitrat enn det du fjerner.

Jeg kan ikke fortelle deg hva du bør gjøre med den skadde fisken din, det må du avgjøre selv. Jeg har ikke sett den, ikke på bilder en gang. Men jeg tror jeg ville gitt den en sjanse gjennom den tiden du har foran deg med vannbytter. Skikkelig vann gjør underverker i seg selv, og det kan hende den kommer seg. Når pH og nitrat kommer i orden, kan du se hvordan det virker på fisken og eventuelt ta en ny avgjørelse.

Flott at du tar ansvar med dette og vil "rette opp alle feila fra i går".. ! Jeg hjelper gjerne, for jeg ønsker bare at fiskene dine skal ha det bra Når du lykkes, lykkes jeg også...if that makes sense.
hmm, det står ihvertfall JBL på alle pakkene da, kan evt ta en bilde senere i dag.

Jeg kom hjem fra jobb nå, så startet vannbytte med en gang. Jeg tok en rask kalkulasjon og fant ut at 130l må byttes for 30% så har nå gjort dette Tok en PH test på springvannet og det var 7.5, Akvariet hadde midt i vannbyttet en PH'en 6 og nå etterpå er den 6.5 i akvariet - så da gjorde jeg altså testen riktig i natt, og PH'en var helt nede på 4.5! Jeg fikk meg og også en oppvekker med å kalkulere vannbyttet - for jeg synes en "grei" vannskift har vært 4 "bøtter" og en rask en 2 - men dette er da altså bare 10% og 5% - det er jo ingenting! Ikke rart at fiskene har det dårlig og blir syke når jeg gjør så lite i uken/annenhver uke. 5-10% er snakk om vannet jeg burde bytte hver dag - i tillegg til de 30% en gang i uken.

Nå må jeg legge meg før jeg faller om, ikke smart med kun 2t søvn før jobb - men om en 5-8 timers tid tar jeg et nytt 30% vannbytte for å fortsette å fikse PH og andre verdier.

Og jeg forstår nok hva du mener - takker igjen for at du tar deg tid til å "utdanne" folk her (spesielt meg) i riktig vedlikehold. Det høres jo so sabla enkelt ut, og i teorien er det vel det og - men det å ha den åpenbaringen av hvor mye % = i litre, og viktighet med de forskjellige verdier på forskjellig fisk's trivsel tok urovekkende lang tid hos meg selv her. Holder tråden oppdatert
Se der ja...da er du på riktig, bra jobba !
Man må egentlig selv oppleve forskjellen på gode og dårlige vedlikeholdsrutiner, man får det igjen med renter i form av glade og friske fisker, og det blir det glade akvarister av
tok 30% (150l) skift idag og, tok det i tre 50l omganger både for min egen del og for at fiskene ikke skulle bli stresset. I morges så var det hvite i finneråten borte på halen og ting så bedre ut generelt. Etter dagens økt er PH fortsatt på 6.5 så jeg satser på å ta 30% i morgen også, og mest sannsynligvis tirsdag og.

Noen Bilder med i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap