Hva er i veien?

Dette er en Ancistrus super red. Han har i 2-3.vært " hoven" i buken. Han er for det meste på glasset, men kan bevege seg vanlig når han må. Spiser ikke, tror jeg.
Han bor i sammen med en hunn og noe yngel og 2 Amanoreker.
Har fått noen pestsnegler etter siste platekjøpet Kan han ha spist noen av de små av disse? Kom gjerne med råd. Jeg har ikke lyst til å plage han mye lenger.
Hei,
Du hadde postet 3 helt like innlegg, så jeg slettet 2 av dem. Desverre ble den som står igjen uten bilde. Kan du poste tråden MED bilde en gang til ?
Beklager feilen !
Takk for slettingen. Fikk det ikke til selv. Her kommer forhåpentligvis bilde
Takk...nå kom bildet frem, ja

Fisken ser ikke bra ut. Enten har den veldig forstoppelse, eller så har den bukvannssott. Dette kan forsåvidt også være begge deler...fisken får buvannssott fordi den er forstoppet og mage/tarm blir oppblåst og infisert med bakterier. Tror desverre det er lite håp for denne fisken, hvis du har forsøkt med hyppige vannbytter og har gode vannverdier.
Tusen takk for raskt svar. Han skal få slippe nå
Plussmedlem
Hei.
Synd med fisken din. Det er ikke greit å være eier bestandig.

Ta en gjennomgang av hva du forer fiskene med også. Har lest at ancistrus kan få oppblåst mage/tarm grunnet for mye protein i kosten. Og en del slike malletabletter/wafers inneholder ofte en del proteiner.


Jeg vet ikke om du allerede gjør det, men for å hindre dette i fremtiden er det greit å gi dem tilgang til grøntfor, som agurk, squash, erter o.l. Jeg har hatt en del ancistrus opp gjennom årene og aldri mistet en til denne typen sykdom.
Har hatt innvollsorm, men det har helt andre årsaker.

EDIT: Nå kan de sikkert få forstoppelse/oppblåst mage selv om man forer med mye grønt. Men det skader ikke, i hvert fall.
Et tillegg til det Viktor sier : Det er ikke proteinene i seg selv som gir fisken forstoppelse. Saken er den at fiskefor som inneholder mye protein/kjøtt, ofte er fattige på fiber. Og det er oftest fibermangel som gir forstoppelse hos fisker som ikke er ment til å leve av mat med mye animalsk protein. Godt vegetar-for inneholder masse gode proteiner...men det er da vegetabilske proteiner.
Takk for mye god informasjon om forring.
Det er en ting jeg etterhvert har kommet på. For en drøy måned siden kjøpte jeg en rot som var veldig porøs. De 2 store Ancistrusene var der å spiste på den nesten hele tiden. Jeg syntes det ble mye treverk, så etter 2-3 fager, tok rota ut igjen. Senere spurte jeg en kyndig eier av en akvarieburikk om dette var skadelig for fiskene. Han sa at det var det ikke. Jeg satte imidlertid ikke rota ned igjen.
Etter at fisken var død , så jeg litt inni den. Det som var inne i tarmene var helt svart.
Om rota var årsaken til problemet, kunne fisken leve så lenge med forstoppelse.


Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap