Corydoras som ikke trives?

Corydorasene har plutselig startet å dø. 2 stk har tatt kvelden og nå er en slapp.. Kan ikke se noe endring i farge på dem, bare at de ser ut til å ikke trives /blir slappe, og så dør.. Har 8 stk igjen.
Er det noen som vet hva det kan være?

- Hvordan fisk er det?
Corydoras sterbai
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Ca 1år, 3cm ca.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
3 perlegurami, 10 sae, 17 rødmunnstetra,20 kileflekksrasbora,5(?) ansistrus og ca 20 amanoreker.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
10 Corydoras trilineatus
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
240l/ eheim utvendig og juvel innvendig
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
PH 7,1 kh2, Gh5. Temp 24-26. Bytter 40% vann en gang i uka. Jevnlig vedlikehold av filtrene.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
De andre fiskene ser ut som har det helt fint. Ikke noe unormalt på de.
Corydorasene blir slappe og ligger i plantene til de dør. Er ikke noe unormalt på fisken.
Hvor store var disse da du fikk dem ? Syns de høres veldig små ut til at du har hatt dem i 1 år. Hva mater du med ? Kanskje det ville være en ide å medisinere mot innvendige parasitter...slike angrep syns ofte ikke noe særlig utenpå fisken, men de kan visne bort pga. at de nærmest sulter ihjel hvis de har en del parasitter.

Virker også som du har i overkant mye fisk for en 240 liter (hvis jeg forstår deg rett mht. størrelsen ?), særlig med 5 ancistrus som søpler mye. Målt ammonikk og nitritt ? Coryene ville nok også satt pris på en noe lavere pH, og de andre ville nok heller ikke ha noe imot det.
De var nok ikke så store. Noen har helt klart vokst, men ikke alle.. De får mygglarver og mallepiller av mat.
Ammoniakk og nitrit er på 0, bruker dråpetester.
Hvilken medisin er mot innvendige parasitter?
Har tenkt tanken på at det er litt mye fisk ja, hva er opptimalt?

Takk for svar
Hvis jeg først skulle medisinere for innvendige parasitter, ville jeg valgt Sera Med Tremazol. Dette inneholder praziquantel, som er meget effektivt mot flere type innvollsorm og trematoder.

Noe "ideelt" antall fisk fins ikke. Men jeg har sett kar på bortimot 3 x 240 liter med mindre fisk Det hele avhenger også litt av hva slags filtere du har, og hvor bra du er på slamsuging. Opphopning av organiske avfallsstoffer skjer fra bunnen av, derfor er coryer veldig utsatt, siden de lever på bunnen. Så selv om du måler bra vannverdier på toppen av karet, kan det saken være noe annerledes på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap