Død pansermalle

Hva feilet det denne metallpansermallen?
Hvilke vannverdier har du? Sand eller grus bunn? Mater med?
0 NO3, 0 NO2, GH 3 grader, KH 5 grader, pH 7 gradering og 0 Cl 2. Fin sandsubtrat, følehorna var fine. 24 grader celsius. Fisken lå i en bøy, kom et knekk når jeg rettet den opp for å ta bilde. Den hadde masse røde utslett ved finnerøttene. Den døde en dag etter den flyttet til nytt akvarie. Dette akvariet har godgjort seg i over en måned. De andre fiskene har fine farger, ingen utslett og nokså aktive. Fisken var noen år gammel, kan det være den ikke tålte flyttingen?
Jeg gjorde en feil når jeg flyttet dem, jeg hadde de ikke i poser for å bli vandt med vannverdier og temperatur.. Men er det så utslagsgivende?
Ser du tester med strips, og det vises på verdiene du oppgir, for i et innkjørt akvarium vil ikke No3 være null f.eks.
Strips er dessverre ikke veldig nøyaktig, og kan fiske totalt feil verdi.
Ville testet nh3/nh4 og tatt 50% vannbytte og fortsatt minst en uke med 30% daglig.
Når du sier at karet har stått og god gjort seg, hva legger du i det og hvordan ble det gjort (innkjørt)?
Det har stått med vann i en måned uten fisk, for å få igang bakteriekulturen har jeg puttet litt fiskemat oppi. Stripsene har kun NO3 og NO2, så får ikke testet NO4. Stripsene er flere år gamle, så kan ikke stole på dem nei
Den innkjøringsmetoden er ikke veldig effektiv, og det er godt mulig at du har ammoniakk/ammonium og/eller nitritt i karet.
Så ville nok gått for vannbytte.
Men er det merkelig at kun den ene fisken reagerte mens de andre virker helt friske? Skal forøvrig bytte vann slik du sier en uke fremover
Ikke alle fiskene blir rammet like hardt like fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Aspevik
Reklame for plussmedlemskap