Slapp/syk slørhale

Har en slørhale som ikke oppfører seg "riktig"... Den begynte å bli apatisk for en uke siden og har hengt nesten vertikalt i overflaten (puster i vannet, svelger ikke luft) og drevet rundt mye, men plutselig kan den få litt fart på seg og svømme rundt som de andre. Den har heller ikke spist noe nevneverdig den siste uka. I dag morges lå den på bunnen, men er i live og kan flytte på seg av og til. De 4 andre slørhalene virker helt normale og aktive og har god appetitt. Bør kanskje også sies at denne er mindre enn de andre (4 cm) og har ikke vokst noe særlig på de 7-8 månedene vi har hatt dem, de andre har blitt litt større (5-6 cm). Har ikke sett at den blir plaget av de andre fiskene.

Vi byttet til større 160l akvarium for 2 uker siden og bruker den gamle filterpumpa og 2 andre filtere for øyeblikket. Jeg har bare testet vannet med Tetra strips, men i følge disse er verdiene innenfor. Får ikke utslag på nitritt og knapt synlig på nitrat, pH ligger på rundt 6.8-7 så vidt jeg kan se. Jeg har tatt delbytte av vann hver 2.-3. dag nå mens nye filter kjøres inn, rundt 40 liter hver gang.

Noen tips til hva jeg kan forsøke å gjøre?
Sett bort ifra at 160 liter fortsatt er i minste laget for fem gullfisk, så tolker jeg det som at fiskene har bodd enda trangere før.

Da er det nærliggende å tenke at fisken i beste fall har fått svekket immunforsvar, og at den ikke har tålt miljøforandringen da den ble flyttet til nytt akvarium. I verste fall har den fått skader på indre organer. Om den vil komme seg eller ikke, er vanskelig å spå.

Hvis det er noen trøst, så vil de andre fiskene få bedre plass hvis denne dør.
Du har jo for lite filtrering i dette karet, som nevnt i din andre tråd om akvarie-bytte. Testing med strips er nokså verdiløst, så du burde absolutt skaffe dråpetester (helst JBL !). Fisk som henger oppunder overflaten er i oksygenmangel, og dette skyldes gjerne nitritt. Når den ikke orker å henge der lenger, da havner den på bunnen. Unge fisk kan være mer følsomme for ammoniakk/nitritt og er ofte hakkekyllinger, noe som fører til stress og dertil hørende nedsatt immunfunksjon.
Da fortsetter jeg med hyppige vannbytter og ser det an. Har også satt på mer luft. Den er oppe og beveger seg litt iblant, men er så langt veldig slapp.

Skal kjøpe meg en JBL testkoffert, vet dere hvor det kan være lurt å handle denne?
Testkoffertene er det ikke vanskelig å finne på nettet, f.eks her.

Men denne kofferten har bare en pH-test 3-10...som er alt for unøyaktig, kjøp heller pH-test 6.0-7.6. Dessuten mangler den GH-test.
Da er vi nede i 4 gullfisk, men da har jo de gjenværende fått bedre plass tross alt. Heldigvis ser det ut til at de er i fin form, men jeg skal fortsette å bytte vann litt ofte fram til jeg får JBL-testen i hus. Det tar vel noen uker til før de to nye filtrene er helt på stell.
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap