Neontetra med en stor hvitaktig kul på munnen

Heisan.

Jeg har 7 neontetrar der 3 stk. har fått noe som kansje ligner på sopp, men er ikke sikker. Jeg har nettopp tatt over dette alvariet så vet desverre ikke så mye om fiskene. Jeg bytter vann annenhver uke. Det er et 54liters akvarium.
Ikke noen av dem andre fiskene har fått dette. 1 guppi og 2 av den vanlige suttemalla og en 1 ukjent gullfisk lignende fisk.

Den ene er så hardt ramma nå at jeg har tatt han ut i en egen beholder.

Kan noen hjelpe meg litt her? Jeg har sett at den ene har hatt en liten kul en ukes tid, men prøvde å bytte vann litt oftere for å se om dette hjalp, men ble mye værre. Ser nå at 2 andre også starter å få små kuler rundt munnen likt som den første.

Se bilde

Mvh. Vidar
Tips ved posting i sykdomsforumet her.

Jeg har lite erfaring med sykdom, og må dermed svare deg på litt generelt grunnlag. Det er hensiktsmessig at du prøver å besvare hovedspørsmålene i innlegget jeg linket til, da blir det lettere for folk å hjelpe. Vil ellers nevne:
- du har både neontetra og guppy, som har motsatte krav til vannverdier. Kanskje en eller begge disse artene går i vannverdier de ikke trives så godt i, da kan de lett bli syke. Hva er pH og GH?
- Hvis det er gullfisk du har, så er 54 liter altfor lite.
- Du har nettopp tatt over akvariet: Fikk du med deg innkjørt filter (altså filter med filtermedier som kommer rett fra å være i drift)? Hvis ikke, kan du nå potensielt ha ammoniakk og nitritt i karet. Mål vannverdier.
- Vannbytte annenhver uke er for lite. 30-50 % hver uke er å anbefale. 50 % daglig hvis du nå faktisk har ammoniakk og nitritt i karet. Et godt vannbytte gjør sjelden skade, men kan gjøre det dersom det er stor forskjell i vannverdier mellom vann i karet og vannet fra krana (f.eks. hvis du har surt vann i krana, mens du i karet har noe stein/grus som hever pH), evt. stor temperaturforskjell, evt. manglende utlufting av klor og nitrogengass.
Tusen takk for svar.

Siden jeg er nybegynner kunne jeg ikke svare på alle punktene som har med sykdom å gjøre.
Skal sjekke både nitritt og ph på vannet. Karet jeg fikk hadde allt gubbi og neontetra med. Pumpa og filter har vert brukt i karet siden det var nytt. Ca 1år fikk jeg beskjed om. Dem har vert sammen siden starten, så det er nok noe jeg gjør galt. Jeg får lese meg opp og ta daglig bytte og se om dette hjelper. Siden det bare er noentetrane som blir syke så er det nok kansje vannkvaliteten som du sier

Det er ikke en gullfisk, men en gylden mindre fisk. Jeg finner ikke ut hva dette er, men virker agressiv mot noen av dem andre fiskene som er mindre.
Å måle vannverdier er en god start Men husk at strips-tester er tilnærmet bortkastet. Skaff dråpetester, aller helst fra JBL - litt om dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap