Syk platy

Hei. Jeg kjøpte tre platy for tre uker siden. Den ene platyen fikk masse yngel to dager senere. Moren døde etter fødselen, men yngelen lever ennå. Moren var litt hvitaktig rundt endetarmsåpningen før hun døde. I det siste føler jeg en av de andre platyene har blitt syk. Den gjemmer seg ofte bak plantene, har dårlig matlyst og spytter ofte ut maten. Jeg føler den har blitt blassere i fargen, -som et hvitaktig shimmer. Svømmer greit rundt nå, men oppdaget at den hadde hvit avføring. Er det noen som vet hva dette kan være, og hva bør jeg gjøre?
Plussmedlem
Hei.
Synd med fisken, men noe som skjer veldig ofte, dessverre.

Jeg går ut i fra at du er litt fersk på akvariefronten, siden du er ganske sparsommelig med informasjonen om vannbytter, hvor lenge du har hatt akvariet, kjemi-målinger og den slags.
Jeg ber på forhånd om unnskyldning om mine antagelser ikke stemmer og for at svaret derfor blir av den lengre sorten!

Det nybegynnere ikke vet og som ansatte i dyrebutikkene heller ikke opplyser om er at disse trenger hardt vann - noe vi veldig ofte ikke har i Norge.
Skal man øke sjansene for et vellykket hold av platy, må man derfor tilsette mineraler i akvariet som gjør vannet hardere.
Dette kan være en årsak til at den er syk.

En annen veldig vanlig feil er at man kjøper akvarie, planter, fisk og hele sulamitten, drar så hjem, fyller det med vann og hiver fiskene oppi.
Det går bra de to første ukene, helt til vannet er full av ammonium og nitritt som tar livet av fiskene dine.
Den mest korrekte måten å sikre seg mot dette er å kjøpe akvariet (+ filterpumpe og alt annet tilbehør) først, tar det med hjem og sette dette opp med vann og greier, for så å la dette stå i minst en måneds tid. Da vil de livsnødvendige filterbakteriene har formert seg i filteret ditt nok til at du kan sette inn fisk.

Ut over dette er det nesten umulig å si hva som feiler den.

PS: Det finnes et utall tråder og artikler her på akvaforum som tar for seg både sykdom og riktig oppstart. Søk litt rundt så finner du masse god informasjon.

Håper dette var til hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap