Corydoras aeneus kollapset .

Som tittelen tilsier fikk jeg et akutt problem nå kl 16.30 i ettermiddag. Den ene av corydoras aeneus (nyinnkjøpt for knapt 2 uker siden) gikk helt berserk. Tok spiraler rundt hele akvariet (250 l), og landet på rygg der den ble liggende å gispe.

Fanget den oppi yngelnettet som jeg satte ved utløpet fra pumpa for å få O2 til ham. Han så knallrød ut i gjellene, men no er han litt gammelrosa fra før så det er vanskelig å si dette helt sikkert.

Tok å bytta 60 l vann (30%). La inn luftestein og så det an til nå.

Vannverdiene før bytte: Ph 7, GH 9, KH 2, Nitrit og Amoniakk 0

Fant også en annen liten cory - tror det må være en av de flekkete som var veldig liten (vokste nedover?)- død ved pumpeinnsuget.

Hva var det som skjedde? Trodde først at det var for lite O2, pumpa blåste ut rett under vannflata, men det rufset godt i overflatevannet. Løfta utblåsingen slik at det dannet en minifoss for å øke O2.

Det er ingen av de andre fiskene som viser noe tegn på at noe er galt.

Det kan kanskje være noe som feila fra jeg kjøpte han? Eller er det botian som har stressa han sånn? Mange spørsmål.

Måtte la han slippe nå, så no er han i fiskehimmelen. Det ble ingen bedring. Han lå mer og mer på rygg, eller tok en spiralrunde og etterpå står han på hodet eller ligger på rygg gisper.

Ser ingen sår på ham. Utenpå er han helt fin.

Tenkte forgiftning, men ingen andre er affisert og da er vel det ikke årsaken?
Er det noen som har teorier å dele, så tar jeg imot.

Mystisk.... Eneste sykdomen jeg kjenner til, som kan få fisk til å gå bananas, er karpelus. Men om det var dette, skulle du ha sett det på den fisken som fikk "hetta".

Du får bare følge godt med, og kanskje spandere ett par ekstra vannbytter, bare just in case
Jeg syns du har slitt mye med diverse sykdom på diverse fisk i det siste, jeg...? Er alt dette i samme kar? I så fall ville jeg mistenke at det er noe som foregår generelt i karet ditt.
Tone Andreassen
Jeg syns du har slitt mye med diverse sykdom på diverse fisk i det siste, jeg...? Er alt dette i samme kar? I så fall ville jeg mistenke at det er noe som foregår generelt i karet ditt.

Det startet egentlig etter ferien i år, etter at en av kampfiskdamen fikk rundjuling. Måtte sette henne over i 30 litern, i steden for å kjøpe meg et karantene/sykekar. Tror det var der jeg gikk meg vill. (karantene/sykekar 15 l er inkjøpt senere) Jeg trodde at jeg var flink med skylling og tørking av hovene?, har kjøpt 2 sett nå.

Fikk soppinfeksjon i karet fra Frøken kampfisk, med ny infeksjon pga stress = skunkbotia. (innkjøpt i panikk ved synet av mange blæresnegler som hadde bosatt seg i pumpa!)

Det virket som om hennes infeksjon var immun mot de medisinene jeg hadde. Dette holdt vel infeksjonen ved like på de andre. De ble svekket og mer mottakelig for andre infeksjoner tenker jeg.

Har tatt en beslutning og selger skunkbotian (se annonse) for de tar nuven av de mere sarte, og spesiellt noen av pansermallene har de virkelig sansen for.

Når den stressoren er borte håper jeg at det roer seg og at problemene er over. Det var litt kjipt i går med den flotte store pansermallen.
heisann Ruth

Coryer kan puste luft med rompa (ikke fleip en gang) så jeg tror neppe mangel på oksygen er nøkkelen her.

Som regel vil hele karet skrante litt ved sykdom og så bryter det ut fullt på en uheldig stakkar som er litt svakere enn resten. Det som er litt underlig her er at resten virker helt i form og en bukker under så brutalt. Men som du skriver selv så har du jo slitt littegrann med sykdom og stress i karet.

Karet ditt er ganske hardt belastet og du har en pumpe som er god, men ikke overdimensjonert for dette karet. Fiskesammensetningen din er etter min mening god (bortset fra noen stimere som sikkert er litt selskapssyke nå) men mange av innbyggerne i tanken blir rimelig store etterhvert. Bare Plecoene vil nok kunne trenge hele plassen alene om et par år.

Når karet er så hardt belastet har en mye mindre å "gå på" med tanke på vannkvalitet og sykdomsutbrudd. Fisk som egentlig liker litt avstand blir trengt sammen og dette i seg selv skaper stress som igjen gir grobun for parasitter og andre uhumskheter.

Å holde dette karet sykdomsfritt og med de innbyggerne som går i nå over tid vil nok kreve mye kunnskap, erfaring og ikke minst masse arbeid. Desverre tror jeg innerst inne, at du vil slite med sykdomer og uforklarlige dødsfall, intil fiskestanden har regulert seg selv ned til et nivå som passer bedre i tanken.

~are
heisann Ruth Karet ditt er ganske hardt belastet og du har en pumpe som er god, men ikke overdimensjonert for dette karet. Fiskesammensetningen din er etter min mening god (bortset fra noen stimere som sikkert er litt selskapssyke nå) men mange av innbyggerne i tanken blir rimelig store etterhvert. Bare Plecoene vil nok kunne trenge hele plassen alene om et par år.

Ja, jeg synes at noen, spesiellt SAE er blitt nesten for stor, (småsild..) og Pleco vokser fort. Må nok ut før den tar over hele akvariet. Har starta med tanken på Otto som algespisere i steden for SAE. De blir jo ikke så store.

Det er nok slik at i det første året som akvarist blir en ledet av innskytelser, og det er ikke alltid at denne innskytelsen blir det rette i forhold til de sorter en egentlig har lyst til å fortsette med.

Klarer ikke bare å kvitte meg med dem som ble feil. De er jo levende vesen og personligheter. (Butikkene er ikke så villig til å ta de tilbake sånn uten videre, og det skjønner en jo på en måte.)

Ang. selskapssyke stimere: er nok klar over det, men det skorta på sorten i butikken pt.

Det kan være som du sier at belastningen blir for stor. Har lurt litt på det. Tenker på mengden og sammensetningen. Holder på å få vekk de som jeg ikke ønsker å fortsette med, men det tar tid ser det ut for. .

Har forresten tatt en opptelling, og mangler ingen av de flekkete pansermallene, men tror kanskje at den andre døde som jeg fant også kunne være en metallpansermalle.

Ser at dette er en litt gammel tråd, men uansett.

fikk samme greie i går. 2 stk aeneus yngel ca 3,5 uker gamle.

lå plutselig på siden. og gispet. prøvde å svømme av og til med så mer ut som den ikke visste opp eller ned.. og gikk helst i sirkel...

minnet litt om hvordan fisk blir med bruk av feil silikon :P

de var uten skader eller noe synlig feil. de andre har d bra.. svømmer og spiser..

blir d ikke noe bedring med disse 2 så blir fiskehimmelen neste... :/

bytter vann hver dag på yngelkaret. og forer med instant brine shrimp
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap