Hva feiler coryene mine ?

Hei. Jeg har et akvarium på 125 l som jeg kjøpte i desember, så er veldig nybegynner i det her. Jeg mistenker jeg har sykdom i akvariumet. Corydorasene mine er veldig redde av seg og holder seg for det meste helt stille og gjemt. Mange har mistet mye av fargen, de er blasse. Syns det ser ut som om de puster veldig fort, men vet egentlig ikke hvor fort de skal puste. Mulig litt røde gjelder også. De er vanskelig å observere da de skvetter og gjemmer seg hele tiden. I januar, ca 4/5 uker etter jeg startet akvariumet kjøpte jeg 10 Neontetra. Resten av fiskene kom 12 februar. Ser ut som en Neontetra har et slags hvitt belegg på munnen. Jeg prøver observere coryene, men det er vanskelig da de bare gjemmer seg, de kommer nesten kun fram når de skal spise.

Er det noe smittsomt som går i akvariumet mitt? Er det noe jeg gjør feil som gjør at de blir sånn? Hva kan jeg eventuelt gjøre ? Hilsen nybegynner som håper på råd og at fiskene blir friske.

Fiskene i akvariumet
10 Neontetra (de eneste fra dyrebutikk)
10 corydoras axelrodi
5 små ancistrus super rot
5 otocinclus

Ser nå etter å ha studert en stund at en er rød under finnene, ser nesten ut som indre blødninger. Den svømte fort ut, og la seg sånn. Ser også ut som den har et slags pusete belegg under magen. Hva kan dette være? Bør den avlives? Dette så jo ikke godt ut.. Håper noen kan hjelpe meg med hva jeg gjør feil med fiskene mine
Hei Mina.
Hvilke vedlikeholdsrutiner har du?
Hvor ofte gjør du vannskifte?
Hva er vannverdiene?
Skifter ca 40 liter en gang i uka. Jeg har brukt kaldt vann rett fra springen. I dag kokte jeg opp litt varmtvann i hver bøtte, redd det har vært for kaldt.

Vannverdiene jeg tok i dag tidlig før vannbytte er.
GH - 0
PH - 7
Nitritt -0,025 eller 0,01, jeg syns det er vanskelig å se. Sjekka i springen i tillegg, og den var samme gulfargr der. Så litt usikker på om jeg har nitrittutslag eller ikke.

Den ene coryene er død nå
Du kan forsøke med medisin. Spør dyrebutikken.
Evt. eSHa EXIT
coryene dine kan være stressa. At du har flere bunnfisk som er veldig aktive sammen med dem kan stresse dem da de kanskje blir jaga opp flere ganger i løpet av natta når ancistrusen er mest aktiv. Hvis de aldri får ro kan jo det være en grunn til at de gjemmer seg og mister farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap