Ukjent pest - har mista troa

Hei! Jeg legger ikke ut så mye her nå for tide , men nå må jeg nesten be om all den hjelpen jeg kan få. Jeg har virkelig mista troa på hobbyen min på grunn av en ukjent pest som herjer i akvariet mitt. Enten er det på grunn av meg, eller så er jeg rett og slett uheldig. Her er hele historien:

Helt siden jeg har begynt å holde gullfisk har jeg blitt slått ned av de samme problemene. Fiskene mide dør alltid av bukvannsott (dropsy som jeg kommer til å kalle det videre.) De to siste dødsfallene har vært på grunn av popeye, som jeg kun tror er en annen form av dropsy i mitt tilfelle. Selvfølgelig har min kunnskap som akvarist vært bedret gjennom årene i hobbyen og jeg har lært masse av nybegynnerfeilene mine; alt fra innkjøring av akvariet til bakteriekulturer til vannkjemi. Synd at jeg ble feilinformert av dyrebutikkannsatte da jeg begynte! (Ikke for å kaste hat mot dem, da jeg har jobbet litt i bransjen selv.)

Et par år tilbake startet jeg 180-literen opp på nytt etter ett års pause i håp om å komme tilbake til hobbyen sterkere enn noen gang. Jeg gjorde masse research, fikk masse hjelp på Akvaforum, kjøpte inn nytt filter og riktig utstyr, og jeg kjørte inn akvariet på den fiskeløse metoden. Jeg lykkes, og akvariet fikk to nye gullfisk som beboere for en god stund. Etter dette begynte problemene å komme tilbake. Fisk etter fisk døde av dropsy (kun en etter en med noen måneder i mellom dødsfallene.) Jeg leste meg opp på sykdommen igjen og skjønte at det ikke var stort å gjøre. Likevel prøvde jeg alt jeg kunne for å kurere fiskene; esha-medisiner, epsom salt og vanlig salt, til ingen nytte. Vannkvaliteten og vannverdiene hadde alltid vært bra.

Jeg mistet håpet, men jeg ville fortsatt prøve å få dette til. Jeg skaffet meg et kar på 350 liter i vinter og jeg solgte 180-literen. Jeg håpet at dette ville hjelpe, men til ingen nytte. Jeg overførte det ene filteret fra den gamle tanken til den nye uten å disinfisere det, så dette kan jo være en årsak. Nå sitter jeg her og ser på at enda en fisk er påvirket av dropsy (i form av popeye.) Så det føles virkelig ut som om jeg gjør noe galt her, men jeg vet ikke hva.

Rutinene mine har alltid vært greie. 60% vannbytte hver uke (ja, gullfisk driter og det gjør de veldig mye også. Dette er ikke det samme som tropisk fisk.) Jeg tester vannet med JBL dråpetester før hvert vannbytte. Jeg renser ikke filterene så ofte, siden jeg er redd for å ødelegge bakteriekulturen. Ca. hver 3-4 måned. Når jeg bytter vann, vasker jeg alltid over glass og roter i et tynt lag med sand som jeg har på bunnen. Dekorasjonene er en stor Anubias og noen steiner.

Filterene mine er begge fra eheim; eheim eXperience 350 og eheim pro 3. Bruker for det meste SubstratPRO som fimtermedia, samt blåsvamper, BioMECH og filterpads.

Vannverdiene har alltid vært rundt dette:
pH: 7.2
Nitritt: 0
Nitrat: 5
Ammoniakk: 0
GH: 2
KH: 2

Kranvannet:
pH: 7
GH: 1
KH: 1
Nitritt: 0
Nitrat: 0
Ammoniakk:0

Jeg bruker alltid Prime i vannet når jeg bytter vann. Jeg doserer hele akvarievolumet, siden jeg bruker en vannbytteslange som er festet til krana når jeg skal fylle på vann. Det er ingen andre tilsetningsstoffer i vannet.

Jeg har aldri sett noen problemer med vannverdiene i 350-literen.

Jeg bruker Repashy Soilent og Super Green som mat til gullfiskene. Jeg bruker også synkende pellets (New Life Spectrum Goldfish) og mygglarver og erter som snacks.

I det siste har jeg begynt å tenke at de lave GH-verdiene og KH-verdiene kan ha noe å si. Jeg begynte å bruke GH-pulver og KH-salt for å øke disse verdiene, men jeg ender fortsatt opp med syk fisk.

Jeg har fått tak i Seachem Kanaplex og Metroplex som medisiner, og har hørt mye bra om dem, men jeg er redd for at problemet vil bare komme tilbake, siden jeg har hatt det så lenge. Jeg kan klare å kurere en fisk, men den vil nok bare bli syk igjen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. All hjelp blir mottatt med stor takk!
Noen råd.
Hei

Hadde noen tilfeller på 2 gullbarber og 2 SAE (siamesisk algeeter) for ett år siden i et 400 liters kar. Alle vannverdiene var bra. Tar som regel en "storrengjøring" hver sommer i karet. Tok livet av 3 av fiskene, den 4 fant jeg flytende "oppblåst" som typisk for bukvannsot. Alle andre fisker var Ok og de fikk gå i et "karanteneakvarium" et par dager med eSha 2000, mens jeg rengjorde og innredet stor-karet. Mitt Eheim 4+ filter fikk gå i en 10 liters plastbøtte for å holde kulturen i gang. (Ingen desinfisering). God lufting og en god del planter i et litt overbefolket karanteneakvarium for gjemmesteder og lite stress..

Du sier du bytter 60% vann hver uke og bruker "vannbytteslange" direkte på kranen?

Jeg bytter normalt 50% vann hver 14 dg. Brukte kranvann direkte i karret den gang. Det gjør jeg IKKE lenger. Overmetning av nitrogengasser tror jeg er en langt større fare for fisker enn mange er klare over? Trudde at "boblene" på planter, glass osv ved vannskiftet var oksygen-bobler. Det er det ikke! Blandes varmt og kaldt vann fra kranen direkte opp i et kar, vil det dannes et stort overskudd av nitrogengass. Det er dette som mange trur er "oksygenbobler". Nitrogengasser er såkalt "giftig luft" og er en stor belastning, og livsfarlig for fiskene. Ved stor utlufting i et akvarium minsker mengde nitrogengasser hurtig heldigvis.

Jeg har ikke hatt tilfeller av det jeg mener er "bukvannsott" etter at jeg skaffet en plasstønne på 200 liter og tapper vann i denne dagen før vannskifte. Her tilsettes litt aquasafe, GH+ og KH+ (har svært blødt kranvann). Vannet varmes opp med en kraftig varmekolbe i plasttønnen til riktig temperatur. En 12V lensepumpe fra BILTEMA brukes for å få vannet over i karret. Ingen antydning til "overmettning" og jeg har aldri hatt bedre "helsetilstand" enn jeg har nå. Har mange fisker, men god lufting og riktig filtrering (Eheim 4+ 600 og et innvendig Eheim Power filter)

Mitt tips for "tiltak" er:

1. Bytt 50% av vannet og kun hver 14 dg. Sørg for å fore litt mindre? Gullfisker spiser ALT hele tiden? Finnes ikke "bunn" i den fisken, og man må begrense foringen! Det er bra med vannskifte, men også stressende for fiskene?

2. Ikke bruk kranvann direkte. Varm opp vann i en plasttønne el.l Unngå overmetning av "nitrogengasser".

3. Ha god lufting i akvariet.

4. Et UV-aggregat hjelper på bakterier, parasitter mm og er noe du kan vurdere?

Basert på mine erfaringer, som du forstår?

Lykke til!
Plussmedlem
Hei.
Fryktelig kjipt å miste fisk til dette.

Du har jo eliminert dårlig vannkvalitet og foringen skal det heller ikke være noe i veien med.
For meg høres det ut som to hovedmistenkte i denne saken:
Bakterieinfeksjon som du ikke får bukt med, og/eller nitrogenforgiftning.

Dog er bakterieinfeksjon en langt vanligere årsak.

Du sier at du har medisiner. Bruk dem. Men ikke samtidig. Begynn med Kanaplex, for det er mest sannsynlig bakterielt. Og følg rådene til gunnarm. De er fornuftige.
Tusen takk for tips! Da får jeg prøve noen av rådene fremover og se om det har noe positiv effekt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap