Hjelp!!! fisk som flyter ved overflaten og puster dypt!

I dag kom jeg hjem far hytta etter å ha vært borte i en dag. Det jeg merket var at to fisker var borte(spist opp!) og at nesten alle fisken fløt ved overflaten og pustet dypt. De er ikke som de pleier. De er også veldig skremte. Renset pumpa rett før jeg dro til hytta.
HVA ER PROBLEMET, OG HVIRDAN FÅR JEG FIKSET DET?
Hvordan renset du filteret?

Mål umiddelbart NH3/4 og nitritt og skift minst 50% vann
Jeg buttet vann i går kveld, og da så alt ut til å gå bedre, men når jeg våknet i dag var det samme problem. De puster tungt og ligger ved overflaten. Hjelp!
Fortsett å bytte vann minimum 1 gang daglig, siden det hjalp. Høres litt ut som et ph-fall, eller en slags forgiftning av vannet.

Mål vannverdier om du kan, og legg ut her.


Håper det ordner seg.
Så nå din i din andre tråd, at du nettopp har fått akvariet.

Jeg vil tro bakteriene i filteret ikke har overlevd flyttingen, og at du derfor nå er i starten av ny innkjøring.

Sannsynligvis er det høyt nivå av ammoniakk som gjør at fiskene henger i overflaten.

Du må bytte mye vann fremover.
På bildet ser du resultatet etter to vannskift. Fiskene er friskere nå, men er vannet rent?
Stripetester er upålitelige.

Og selv om vannet er rent nå, er det trolig ikke det i morgen. Det tar totalt en fire-fem uker for filteret å komme skikkelig i gang. I mellomtiden bør du skifte vann hyppig. Jeg har skrevet mer om oppstart her.
Stripstester er upålitelige, og ditt sett på bilder viser klorin, PH og alkaninitet og dette viser ingenting om vannet er "rent".
Høyt ammoniakk (NH3/4) og/eller nitritt (no2) er høyst sansynlig årsaken.
Du nevnte også at du renset filteret før du reiste og jeg har også etterspurt hvordan du renset dette. Håper du ikke renset filteret i springvann.
Jeg renset filteret i springvann fordi det var det jeg ble fortalt å gjøre av forrige eier.
Du bør rense filteret i en bøtte med akvarievann, og bare klemme på det noen ganger. Ikke vri det opp. Det skal sitte litt guffe igjen i svampen. I det ene filteret ditt har du vel flere svamper, kan være en god ide å kun rense et par, og la de andre være til neste gang.

Du trenger heller ikke rense filteret før det er nesten tett, altså veldig lite strøm gjennom det. Spesielt nå under innkjøringen er det veldig lurt å la filteret være, så bakteriene får bygget seg opp.

Bare fortsett med vannbyttingen, så vil dette ordne seg til slutt.
Ok, takk for alle svarene og tipsene! Skal fortsette å bytte vann framover??
Ja, bytt gjerne daglig. Normalt sett vil det ta ca 4-5 uker å kjøre inn et akvarie, men det varierer og er dessverre vanskelig å si.

Bare å stå på, så blir dette bra til slutt!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap