Hvit ring på grønn neon tetra

Vi har en grønn neon tetra med en hvit ring oppe vi rygg finnen, i tillegg til at det er to luftbobler på hver side av ryggfinnen. Etter litt googling er det nærmeste vi finner tuberkolose, likevel passer ikke alle symptomene med det.

Vi gikk i innkjøp av 10 disse for ca. 2 mnd siden og det ser ikke ut til at noen av de andre fiskene har lignende symptom. Den er ikke større en litt over 1 cm. Resten av akvariet er for det meste tetraer av varierende art, to siamesiske algespisere, 4 corydoras, 4 åler, 4 viftereker, og to skjeggmaller.

Jeg har nylig installert et co2 anlegg i akvariet, kan det være årsaken? Ellers har jeg et utvendig filter. Jeg har ikke renset filteret på 4-5 mnd etter anbefaling fra en venn, etter å ha hatt en grønne alger.

Det er ser ikke ut som om den syke eller noen av de andre fiskene har problemer og adferden dem i mellom er ganske fredelig.
Neppe tuberkulose, da hadde den vel hatt dårligere allmenntilstand. Jeg vet ikke hva dette er, men ved kjapp googling kom jeg over noe som ga treff på noen bilder med liknende hvit ormeliknende ting - sjekk Dermosporidia eller Dermocystidium. Kan det være noe slikt?
Takk for raskt svar!
Ut i fra jeg kan lese om Dermosporadia så ser det definitivt ut som om det er det er. Litt usikker på om jeg burde bruke medisin eller ikke, noen steder står det at det burde brukes og andre ganger ikke. Jeg skal på en dyrebutikk i morgen så vi får se hva de sier.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap