Calvus med "utvekst"

Min ene lille Altolamprologus Calvus har fått noe på siden av kroppen. Det ser ut som om det kommer noe hvitt ut fra en åpning i magen, sår kanskje? Noen som har en idè hva det er?
Kan du få tatt et bilde av det?
Det ville sikkert hjelpe
Kan prøve, han er ikke så villig til å la seg fange. "Prikken" på siden av magen er og veldig liten.....

Er det lignende som dette?

Hei OooOooOOo.
Den er ikke så stor, og ser mer gul/hvit ut. Den på bildet ser ut som noe som har sprengt seg gjennom huden, men den min har ser ut som om den er festet på utsiden, på et sår eller noe....vanskelig å forklare.
Sopp?
Jeg har hatt et par fisker med sår, som det etter hvert dannet seg sopp i. Så ut som en liten, hvit utvekst. En gang var det sopp i et digert kjøttsår på siden av en keisertetra. Fisken døde et døgn etter jeg oppdaget det. Andre gangen var det i munnen på en kongotetra. Var veldig lite, og fisken klarte seg uten medisin.
Hei Kristian,
Jeg lurte litt på det samme, for det ser faktisk ut som om det kan være noe sånn. "Utveksten" er borte, og nå er det bare et lyst område påsiden av magen. Kanskje jeg prøver med medisin mot sopp. Tro om jeg skal satse på at litt ekstra salt gjør susen? Hvilken medisin kan jeg bruke?
Medisinering er helt klart ikke min sterke side innen akvariehobbyen.

Litt usikker, men kan hende dette hjelper:

Vannbytte.
Prøv å unngå stress etter vannbyttet.
Ha en liten dose EKTOZON i vannet. Det skal hjelpe mot det meste. Fisker fra Tanganyika reagerer nok ikke negativt på salt.

Noen ganger har jeg sett små sår på fiskene uten å gjøre noe med det. Fremskynder vannbyttet litt, og prøver å roe ned livet rundt akvariet. Uten at jeg vet det sikkert, tor jeg kanskje at den naturlige måten kan være like god noen ganger. Kommer selvfølgelig ann på hva som feiler fisken.
Så langt det er mulig, ville jeg styrt unna medisin. Sopp i startfasen kan i svært mange tilfeller kureres med rause vannbytter, og tilsetting av salt i vannet.
Om du har mulighet, er det beste å sette fisken i karantene.
Du kan da behandle bare den, samtidig som det er lettere å følge med utviklingen.

Salt, 0,3% er vanlig tilsetting ved lett sopp (om du da ikke har masse fisker som ikke takler salt).
Du kan jo også lese litt mer i artikkelen min
Flott artikkel Frank
Det er nok et sår han har fått seg, ser sånn ut.
Jeg har nettopp flyttet fiskene fra et kar til et annet,trenger jeg da å bytte vann før jeg tilsetter salt? Jeg har jo en del salt i allerede,da det anbefales for Tanganyika.
Hadde jeg fått tak i ham uten å tømme hele karet skulle han fått vært i eget kar og fått behandling. Da kunne jeg fulgt med ham, men jeg får ikke fatt iham. Han får bare være der han er, så slipper de andreå bli stresset.
Jeg har marlieri, calvus og ancistrus i karet, og disse skal tåle salt.
Huff, liker ikke dette, mistet nettopp tre forskjellige fisker, så jeg har ikke lyst å miste flere.
Takk for hjelp og tips, både fra Kristian og Frank
Du trenger ikke å bytte vann før tilsetting av salt, men ett vannbytte har ikke noen negativ effekt

Hvor mye salt er det du har i vannet til Tangnyika-ene? Har selv kuttet helt ut alt som heter salt, annet enn til brakkvann.
Var litt spent på å se resultatet; har kun positive erfaringer så langt, også med malawi.
Det hele med salt til ciklider skyldes vel at slik fisk har en tendens til å skade seg, og at saltet forebygger litt.
Rent, friskt vann, er ett bedre alternativ, syntes jeg. Når det er sagt; jeg bytter ca 20% av vannet daglig, samt har skikkelig overdimensjonert filter.
Jeg har oppi 4 never salt i et 180 liters kar. Har mye stein oppi og, så det er ikke mer enn 150 liter vann sånn ca.
Jeg bytter 30% vann i uken, og har et Eheim 2224 utvendig filter. Kanskje litt lite? Det virker som om fiskene trives bedre nå etter at jeg begynnte å tilsette havsalt. Dette gjorde jeg ikke tidligere, så jeg gikk motsatt vei som deg
Syntes helt klart at du kunne hatt ett større utvendig filter. Anbefaler varmt eheim proII, både 2026 og 2028. Strålende fornøyd med begge disse. (minste har jeg gående i ett kar med ca 150L vann, med malawi. Holder med rens en gang i året)

Syntes at 4 never med havsalt er ganske mye, i hvertfall med mine never (som trolig er en tanke større en dine).
Men om fiskene trives, og du ikke ønsker å kutte saltmengden, skal ikke jeg blande meg i den saken
Det tilsvarer ca 4 spiseskjeer salt Skal vurdere å få meg et større filter ja....synes jeg har litt liten gjennomstrømning. Jeg kommer nok til å kutte ned på mengde salt etterhvert. Tok oppi litt nå fordi jeg syntes det var litt kløing og irritasjon hos fisken.
4 spiseskjeer er grei nok mengde Du har nok betydelig mindre håndfuller enn meg
Ser ut for at den lille klarer seg fint. Såret gror, og "utveksten" forsvant Byttet litt vann og hadde oppi litt ekstra salt. Calvusen spiser og trives igjen
Frank Angell
Flott!! Blei gla nu ;)

Jeg også
Det skal jeg love at jeg og ble Blir jo litt glad i de småtassene
Huff, nå har den lille blitt hakkekylling for de andre i karet Hva gjør jeg? Bør jeg ta ham/henne over i et annet kar?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap