Slørhale med gul pose mellom finnene

Hei,
Tror jeg har en syk fisk her. Den virker fin i formen men har altså en gul pose bak, og sløret har en svart flekk der den henger fast.
Har ikke utstyr til å sjekke vannverdier, men det er snakk om 4 slørhaler i et 160L kar med en fluval4plus pumpe som går innom 2 dyrkningsbed med planter som skal rense vannet. Jeg har derfor sluttet med vannbutter, bare etterfyller rundt 2 L i uka. Vannet ser klart og fint ut og sånn har det vært siden jeg satt inn den nye pumpa for 3 mnd siden.

Håper på et beroligende svar eller tips til løsning på problemet.
Hilsen anders
Jeg tror du har fiskelus...det kan komme på gullfisk og sitter da gjerne der du beskriver.
Den kan fjernes forsiktig med en pinsett om du tar fisken i hånden(ekstremt forsiktig, og med hodet under vannet så den får oksygen i gjellene), har sterkt lys så du ser tydelig, og raskt plukker den av så forsiktig du kan. Dette kan være noe risikabelt og er fullt på eget ansvar.
Men i en bok jeg har som heter norsk akvarie og hadedam bok så står det at dette kan gjøres. Og har også gjort det selv en gang for en del år siden da jeg hadde gullfisk, det gikk fint.
Det står også at forbedret vannkvalitet kan hjelpe etter at den er fjernet, og mitt råd er da og bytte 50% vann 1 gang i uken...
Mange vet ikke dette, men gullfisk elsker rent vann, og helsen deres er gjerne mye bedre i akvarier hvor det er gode rutiner på vannbytte og rensing av filter/grus.....
Det filter gjør et at den bakterielle syklusen som bryter ned skadelige stoffer fra nedbrytingsprosessen av bæsj og avfall i akvariet går som den skal, men allikevel er vannbytte noe alle burde gjøre for en god vannkvalitet og velvære hos fisk...
Lykke til.
hei igjen, takk for svar !
da har jeg operert fisken og satt den i en karantene-balje .. ville ta bilde av sløret mens jeg holdt på , men det blei mye greier og jeg ville la stakkarn få puste ut . etter å ha googla litt rundt så tror jeg nok ikke det var en lus jeg dro av , det var mere som en pose med litt tråder og blod inni . leste på siden her om diverse sykdommer og det virker ikke utenkelig at det var et virus . tok et bilde av hoveddelen av det jeg fikk av , håper det går seg til !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap