Hunn kampfisk med anfall

Jeg kjøpte 2 kampfiskhunner for akkurat en uke side. Den ene har det fint uten problemer, men den andre oppfører seg merkelig. Det startet dagen etter jeg tok med meg henne hjem. Dette skjer veldig ofte hver dag.
Det er ikke noe galt med vannet eller temperatur. De har filter og pumpe, mye planter og lever i et akvarium på 10L. Hun har ingen fysiske skader så det er ingen infeksjon eller bakterier.

Jeg føler jeg har gjort alt jeg kan, men er det noen som har forslag eller skal jeg la naturen gå sin gang?





[External Image]

[External Image]
Sara Sand
Jeg kjøpte 2 kampfiskhunner for akkurat en uke side. Den ene har det fint uten problemer, men den andre oppfører seg merkelig. Det startet dagen etter jeg tok med meg henne hjem. Dette skjer veldig ofte hver dag. Det er ikke noe galt med vannet eller temperatur. De har filter og pumpe, mye planter og lever i et akvarium på 10L. Hun har ingen fysiske skader så det er ingen infeksjon eller bakterier. Jeg føler jeg har gjort alt jeg kan, men er det noen som har forslag eller skal jeg la naturen gå sin gang? [URLBLOCK1] [IMG]https://drive.google.com/open?id=1mwLCNLmpCpuRIEkPRnXn0U5Sr99Bx1K4[/IMG] [IMG]https://drive.google.com/open?id=1_etm0nHhCuIPjmDh8f3QdOWZiPRYTr5L[/IMG]




Bare 10l?! http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183
Ti liter er alt for lite til fisk.

Etter det jeg kunne se på videoen, stresser fisken mot glasset for å komme seg ut. Helt vanlig de første dagene, og det hjelper nok heller ikke at akvariet er alt for lite for én fisk, og den må dele plassen med en til.
10L er det minimum man kan ha til en kampfisk. Jeg ville bare kjøpe 1 for igjen, 10L er det minimum kravet. De på dyrebutikken sa at hunn kampfisk må være 2 eller mer, noe som jeg stusset på, men de var veldig bestemte på dette så jeg endte med å kjøpe den røde ogå.
Jeg har ingen mulighet for å oppgradere til et større akvarium og vil ikke at hun skal lide slik, så jeg skal prøve å få henne levert tilbake så fort som mulig.
Av ren nysgjerrighet: Hvor har du det fra at 10 liter er minimumskravet for kampfisk?
Fra den reaserchen jeg gjorde var det minste folk anbefalte 2.5gallons som tilsvarer 10L.
Plussmedlem
Hei!

Du har fått litt kjipe råd angående hold av kampfisk.

De overlever en stund i så små akvarium, siden de kommer fra områder som opplever flom- og tørkeperioder.
Sjekk på finn.no om det ikke er noen som har et akvarium liggende.
Om du så bare oppgraderer til 45 liter, så har du gitt fiskene et langt mer egnet hjem.
Jeg abonnerer på akvarieutstyr i Trondheim på Finn, og det tikker daglig inn nye akvarier. Ofte veldig billig, tidvis også gratis.
Ut fra 2 min på google fant jeg ut følgende om minimumskar til kampfisk:

Min 5 gallon (20 liter), helst over 10 gallons (40 liter), og samtlige plasser jeg søker sier: Jo større plass, des bedre.
Ser ut de mange ukene jeg brukte på å sette meg inn i kampfisk var forgjeves
Viktor
Hei! Du har fått litt kjipe råd angående hold av kampfisk. De overlever en stund i så små akvarium, siden de kommer fra områder som opplever flom- og tørkeperioder. Sjekk på finn.no om det ikke er noen som har et akvarium liggende. Om du så bare oppgraderer til 45 liter, så har du gitt fiskene et langt mer egnet hjem. Jeg abonnerer på akvarieutstyr i Trondheim på Finn, og det tikker daglig inn nye akvarier. Ofte veldig billig, tidvis også gratis.


Jeg har sett mye fint på finn før jeg kjøpte det jeg har nå. Problemet er at jeg fant bare akvarier som er for store til at jeg kan kjøpe de. Plassen er ikke stort nok til et 45L, dessverre, så kan ikke ha så stort. Det eneste som var tilgjegelig var 10L og siden reaserchen min sa det aller minste var 10L, kjøpte jeg det.
Skal prøve å se oftere om de selger litt større enn det jeg har nå. Vil selvfølgelig det beste for fiskene og skal levere tilbake den jeg ble "tvingt" til å kjøpe sist.
Ja, hvis du ikke har plass til et 45-liters akvarium så må jeg si at du dessverre ikke har plass til å ha akvarium med fisk i. Ikke for å være kjip, altså. Men et akvarium på størrelse med en vaskebøtte funker ikke til normalt bruk, rett og slett.

Entusiaster som driver med oppdrett kan ha mange akvarier som er så små (eller enda mindre), men da tilkoblet et større system som kontinuerlig sirkulerer og skifter ut vannet i akvariene. Og da er jo akvariet tilkoblet et mye større vannvolum, det blir noe helt annet.

Plante-entusiaster kan ha 10-liters planteakvarier. Det går helt fint. Og hvis de får plantene til å trives godt, putter de gjerne oppi noen reker eller noen bittesmå fisk, nøye dimensjonert for å være i noenlunde balanse med plantelivet.

Men for et "selskapsakvarium" eller ethvert frittstående akvarium med mer enn et absolutt minimum av fisk, reker eller snegler, mener jeg at absolutt mimimum av størrelse er noe i nærheten av 60 liter. Og da mener jeg absolutt minimum.

Optimal størrelse for en nybegynner mener jeg ligger mellom 200 og 400 liter et sted. Da slipper man å passe på akvariet som en kjele med kokende melk, og man får gjerne også rom til å gjøre en småfeil eller to uten at fiskene nødvendigvis lider en grufull død av den grunn.
Det var synd. Uansett, tusen takk for hjelpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap