Syk neontetra og hvit mugg i akvariet?

Hei, vi er nybegynnere på akvarium og håper noen kan hjelpe. Vi kjøpte et 60 liters akvarium for noen uker siden og lot det stå uten fisk i en uke (etter å ha hatt oppi bakteriekultur på flaske) med hjelp fra dyrebutikken kjøpte vi to "sugefisker", 5 reker og 15 neontetra til å starte med. Vi fulgte rådene fra butikken om tilvenning osv. Etter noen dager begynte neonteraene og dø og nå har vi bare 6 stk igjen. Den ene har blitt blekere i fargene og ser ikke bra ut. Ph er noe lav og vannet litt mykt i følge test-stripen, ellers er verdiene ok. Nå har det kommet noen hvithårete små kuler ved bunnen/grusen og på roten.. er dette farlig og hva er det? Og hva kan være årsaken til at neontetraen dør? Hva kan vi gjøre? Setter stor pris på alle råd og tips, vil jo at fiskene skal trives og ha det bra!
hei og gratulere med nytt akvarium!

Eg trur ikkje ei veke er lenge nok til at filteret har fått kjørt seg skikkelig inn. Anbefaler deg å lese denne sida om oppstart av akvarium: http://www.kampfisk.info/vannet-oppstart.html

Mange dyrebutikker er diverre litt for ivrige på å selge. Litt synd sidan det da er mange nye som får ein trist start på ein ellers veldig kjekk hobby! Mitt råd er difor Les deg opp sjølv og ikkje ta alt dei seier på dyrebutikken for "god fisk".

Det kvite i akvariumet mistenkjer eg kan vere mugg. Kjem gjerne av for mykje for-for-rester som blir liggande på botnen og mygle, men eg er sjølv ganske fersk så eg er ikkje sikker.

Bytt litt vatn kvar dag (ca 15-20 %) i ei tid framover, og slamsug opp det kvite om det er mogleg, så håpar eg det går bra med fiskane dine. Gå gjerne til innkjøp av JBL dråpetester seinare, da strips ikkje alltid er pålitelige. (Har sjølv brent meg på det). Lykke til med fiskane og akvariumshobbien vidare.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap