Hvilken medisin?

Hei
Har et 180L akvarium. Har helt klart sykdom på noen av fiskene, Molly og Neontetra har nå tydelige hvite prikker. Jeg har rotet litt med medisinering de siste ukene før dette ble klart. For to uker siden behandlet jeg 5 dager med EXIT ANTI WHITESPOT. (20 dråper første dag, 10 dråper i fire dager). Trodde så det var finneråte som var problemet, skiftet 50% av vannet og behandlet en gang med JBL EKTOL FLUID. Jeg tror dette var feil, og hvite prikker ble tydelig. Hva gjør jeg videre nå? Hvordan gjør jeg det med vannskifte? Pumpe? Medisinere ny runde med EXIT? Eller prøve det andre merket i JBL Serien mot whitespot?

Takk for svar
Om du har hvitprikk-parasitten, kan du bruke metoden med å øke temperature og tilsette salt.

Men har du bilder av de syke fiskene?
Er usikker på om det er hvitprikk du har, med tanke på størrelsen på de hvite flekkene, og at de er få i antall, så tenker jeg heller sopp.

Bildene var ikke så klare og nære, men du kan kanskje bedømme selv når du har lest dette.

Står følgende om de to forskjellige i sykdomsartikler her inne:

Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.

Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000
Takk for svar nå har jeg behandlet på bytt med EXIT, og på 4. dagen forsvinner de hvite kulene. Jeg lurer på hva som er best for fiskene nå? Tenker å behandle en dag til. Vannet er ganske stinn med medisin. Skifte ut? Og hvor nye? Har 180L. Pumpen renses? Har skrudd opp temperatur til 26 grader. Hva bør den ligge på videre nå.
Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Helge sandberg
Reklame for plussmedlemskap