hvitprikk, varme, salt og co2. trenger litt eksperthjelp..

Jeg har et kar med scalare, fembåndsbarbe, honning gurami, perle gurami og ancistrus oppi. Fembåndsbarbene er fulle av hvit prikker, ser ut som kalkbiter som har festet seg i små biter over hele fisken(e).
Jeg regner med at det er dette som blir kalt hvitprikksyken og har hevet temperaturen i dag ved å legge oppi karet en ekstra kolbe.
Temperaturen ligger nå på 34grader, litt vanskelig og justere noe eksakt ettersom kolbene er merket til 31 grader på det høyeste.
Har også satt oppi en co2 kolbe for å bedre oksygennivået i vannet.

Har lest meg fram til at vannet må være minst 32.5 grader for å bli kvitt dette, men er det noen maks temp for disse fiskene man ikke bør overskride før varmen dreper dem?

Og den co2 pumpa som står i nå, må den stå på 24 timer i døgnet? den bråker noe veldig....

Jeg har også salt stående, av typen Tropic Marin sea salt. Bør jeg bruke dette i tillegg for å bekjempe sykdommen, hvis ja, hvor mye bør jeg ha i min 160L?

Takker for svar, sykdommen tok sitt første liv før i dag.
Tror ikke at det er en Co2-kolbe du har satt i karet, da Co2 ikke vil hjelpe fiskene i det hele tatt med O2-opptaket.
Det er vel en vanlig luftepumpe du har tatt i bruk?

Som du selv er litt inne på, parasitten dør ved temperaturer over 32`C. Å kjøre med 34`C er litt i overkant, fiskene vil slite en del mer med opptaktet O2 jo varmere vannet er. Større fare for at noen blir kokt ihjel er det også.
Vil råde deg til å forsøke å sette ned tempen til ca 32`C, selv om det ikke er lett med motstridige kolber.
Hva eksakt dine fisker tåler av varme er jeg ikke sikker på, det varierer fra art til art, og ikke minst, fra individ til individ.

Om du trenger å kjøre luftepumpe eller ikke, ser du best selv. Jeg vet ikke hvor mye overflatebevegelse det er i vannet ditt, og hvor mye fiskene peser. Men om man følger bedre føre var-prinsippet, er luftepumpe kjekt, selv om de er noen bråkebøtter.

Jeg ville kjørt på med litt salt, 0,2%, da dette letter situasjonen til pasientene.
Regner med at du ikke har mer enn maks 150L vann i karet, så 0,2% vil utgjøre 300g.

Om du leser sykdomsartikkelen, vil du også finne en hel del andre gode råd.

Lykke til
takk for raskt svar, det var deg jeg hadde håpet skulle svare
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap