Sykdom på malle

Hjelp, to av mine synodontis eupterus (høyfinnet ryggsvømmemalle) har blitt alvorlig syk i løpet av veldig kort tid. Den største som det er bilde av var frisk på kvelden, men på morningen hadde den mange store hvite sår. Sårene er der finnene er i kontakt i huden. For ikke mange timer siden var sårene ganske grunne, men nå er flere blitt kjøttsår. Dette går veldig fort, og jeg tror ikke han kan holde ut mye lenger hvis dette forsetter. Den andre mallen har hatt problemer med oppdrift en uke. Den flyter opp til overflaten og puster fort. Begge mallene har spist lite de to siste ukene. Noen som vet hva dette er? Hvordan skal jeg behandle dem?


Info: Mallene lever i ett 350 liters akvarium med en pleco og enda en høyfinnet ryggsvømmermalle. Jeg tar 40% vannbytter annenhver uke. Jeg slamsuger ikke, så det er litt fiskebæsj noen steder. Plantene i akvariumet holder bunnen ganske ren.

Nå er de 2 syke mallene overført til ett 60 liters akvarium der jeg har oppi litt akvarisalt.
Husk at maller tåler mindre salt enn andre ferskvannsfisk, så vær forsiktig med doseringen. Lykke til, håper du får dem friske igjen.
Om sykdom
Leste en hel del gode tips i forrummet "om sykdom" her på akvaforum.no.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap