Hvitt «belegg» på øyet til kampfisk

Heihei! Kjøpte meg en koi kampfisk for en dag siden, merket når jeg kom hjem at fisken har noe på det ene øyet, det er noe hvitt, mens det andre er vanlig svart, noen tips om hvordan man kan behandle dette? Har esha medisin men er det lurt å bruke det når akvarievannet kun har stått i akvariet å sirkulert i litt over en uke? ødelegger vel bakteriefloraen som bygger seg opp? Tar gjerne i mot råd og tips da dette var en veeldig dyr fisk i tillegg, vil helst at han skal bli frisk. Legger ved ett bilde av øyet.
Takk på forhånd.
Plussmedlem
Hei.

Hvitt belegg på øynene skyldes vanligvis en av tre ting:
- skade/sår på øye
- infeksjon i samme sår, eller annen sykdom
- dårlig/ustabil vannkvalitet og pH

I og med at du sier at akvariet bare har vært oppe en uke, er jeg tilbøyelig til å tro at det er dårlig vannkvalitet som er årsaken til belegget på øyet, da filteret ditt dessverre ikke er i nærheten av ferdig innkjørt.
Du har helt rett i at det er en bakterieflora under oppbygging, men denne er hverken stor nok eller av riktig sammensetning ennå til å håndtere den biologiske belastningen. Og kjemisk er akvariet ditt på tur inn i den "giftigste" fasen.

Men vi skal ikke fortvile av den grunn. Situasjonen er ikke håpløs.
Gi fisken lite mat. Vet ikke hva du forer med, men uansett så er et ørlite dryss av flak eller tre-fire granuler nok. Bare vær sikker på at fisken spiser det meste, helst alt hver gang du gir mat. Den vil ikke sulte ihjel uansett.
Skift vann, 25-50 % av det avhengig av om du har stort eller lite akvarium. Er det under 40 liter og under så sikt mot 50 %.

Du burde se bedring etter en tre-fire dager. Om du ikke gjør det, benytt medisin. De aller fleste akvariemedisiner skader ikke filterbakteriene (men de kan skade snegler og reker, om man har slike), men dette står i pakningsvedlegget, eller man kan finne det på nett.

Jeg ville også vurdert å gå til innkjøp av filterbakterier på flaske. Webzoo har denne til salgs, Fritz Zyme 7. https://www.webzoo.net/fritz-zyme-7-ferskvann-filterbakterier-473ml_254359p.html
Det er ikke en mirakelkur og løser ikke alle dine problemer, men vil kunne hjelpe deg å holde liv i fisken.
Takk for svar! Øyet var slikt allerede fra dyrebutikken, merket det bare når jeg først slapp han i akvariet mitt å studerte han. Skal prøve dine tips, har byttet vann nå, burde jeg bytte hver dag? Håper på at det går bort uten å måtte bruke medisin.
Plussmedlem
Ja, beklager at jeg hadde utelatt det fra innlegget. Du må bytte hver dag, og helst i et par uker fremover.
Ideelt sett hadde du også anskaffet vanntester så du kan sjekke tilstanden i karet. Da kan du, i kombinasjon med eventuelle tilsetninger, få en god pekepinn på når du kan slutte å bytte vann så ofte. Ellers blir det bare basert på gjettverk.
Det tar, om alt går godt, en 4-5 uker fra karet er oppsatt til filteret er klart til å håndtere avfall fra fisk o.l.

Belegget/skaden på øyet er i seg selv ikke dødelig, så sånn sett er det ingen krise, men det er som oftest et symptom på noe annet galt. Og det er det vi må ta tak i.

Jeg vil tro at så lenge du har/får de skadelige nitrogenforbindelsene under kontroll, så vil fiskens øye i hvert fall bli så bra at det ikke påvirker den særlig negativt. Fisk i akvarium lever uansett veldig godt med et handikap av denne typen. Ikke vil det påvirke eventuelle kommende generasjoner heller, om man ønsker å yngle på de.

Av generelle tilleggsråd vil jeg alltid anbefale planter, og så masse av dem du har råd og plass til. Og i nye akvarium særlig anbefales hurtigvoksende planter. Disse vil ta opp mye av overskuddsnæringen i vannet og bedre miljøet for fisken. For kampfisk vil jeg også vektlegge flyteplanter, da de i tillegg gir kampfiskene ekstra trygghet. Videre blokkerer flyteplanter en del lys, som alger ellers vil bruke - og du vil garantert få alger.

Veldig mange kjøper anubias og javabregner som de første plantene sine, og selv om disse er knallbra planter, er de ikke egnet som "nærings-støvsugere" i nyoppstartede akvarier.

Selv bruker jeg hornblad mye (Ceratophyllum demersum). Fungerer som støvsuger og som flyteplante. Vokser som et uvær.
Om du ikke får tak i hos dyrebutikken din, så ta kontakt så kan du få av meg mot portoen.
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap