Hvordan behandle sopp i finnene?

Har et par Tanganicodus irsacae jeg kjøpte av MC Darup. Problemet er at hannen er for opptatt av dama sin, og jager og jager for å sjekke henne opp hele tiden, og det har endt opp med rufsete finner og at dama bare gjemmer seg uten å tørre å komme frem. Hvert vannskift gjør bare hannen mer ivrig.

Derfor har jeg nå flyttet hunnen til en 74liter med mollyer for en stund, og håper hun kan bli fin igjen der. Nå gjelder det bare å få henne til å tørre å komme frem å spise. Denne metoden har funket før på nesten samme slag. MEN, det har kommet sopp i halefinnen og da lurer jeg på hvordan jeg skal behandle dette? Salt? Mengde, tidspunkt osv.

Takker på forhånd for svar.
Har ved tidligere tilfeller av sopp fått beskjed om at saltbad er tingen. Men sopp er uansett ikke dødelig eller smittsomt (som jeg vet om) så du kan jo også bare ta tiden til hjelp og heller skifte vann litt oftere en periode.
Om soppen får blomstre å gro, vil den til slutt ta livet av fisken. Hvor lang tid dette tar kommer helt ann på fiskens helse, og omfanget av angrepet.

Når det gjelder kurering av sopp, pleier jeg å anbefale 0,3% salt, dersom det er lett til moderat angrep. Dette kombinert med masse gode vannbytter gjør oftest susen.
Saltbad, dersom man ikke har mulighet til behandling i eget kar er også å anbefale, gjerne 3-4% saltoppløsning, med bad på 7-8 minutter 2 ganger om dagen.
Men det minst stressende for fisken er helt klart behandling som ikke krever gjentatt stress med nettfanging.

Om fisken er hardt angrepet, vil jeg anbefale medisinering, da det vil ta svært lang tid å få fisken frisk bare med salt.

Behandle fisken til den er symptomfri + 48 timer
Fisken er veldig svekket etter all jagingen og bitingen fra hannen som egentlig bare liker henne, så vet ikke hva som er mest skånsomt.. Å ha salt i 74literen er ikke noe problem, iogmed at det bare går mollyer der.

hmm.. 70/100 x 0,3 = 0,21 liter - 2dl salt da? synes det høres mye ut jeg da, men...

Hvor gradvis skal saltet tilsettes?
Svært mange, også jeg selv, har flere enn en gang fått ett lite hakeslipp når man regner ut mengde salt på en såpass liten konsentrasjon som 0,3%.
For du har helt rett, det er 210g som skal til (om det da er 70L vann).

Jeg pleier å bruke ett døgn i hvertfall, på en slik økning.
Skulle egentlig begynne behandlingen idag, men tok litt tid før jeg leste svaret ditt og har ikke hatt tid til å huske på det ikveld. Så begynner imorgen tidlig med å tilsette litt salt av gangen.

Men en ting som gjorde meg kjempeglad, er at fisken idag spiser bra, er kvikkere og har fått litt farge. Så når soppen forhåpentligvis forsvinner og finnene og sårene får tid til å gro i fred og ro, blir hun nok fin igjen håper jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap