Sverddrager med blodaktig væske i hodet?

Har i kveld/natt funnet min eneste sverddrager hann død. Merket på han tidligere på kvelden at han ikke var helt i beste laget. Svømte ikke, lå på bunnen mye å hvilte og så ikke så alt for kvikk ut.

Da jeg fanget han opp la jeg merke til noe blod aktigt på toppen av hodet hans. Lurer veldig på hva det kan være? Når jeg presset på det så beveget det seg, men gikk tilbake til der det lå rett etter på.

Setter veldig pris på svar!!
Plussmedlem
Hei!

Blodaktige greier som rører seg av egen fri vilje tipper jeg er fiskelus.

De kommer vanligvis inn i akvarium via viltfanget fisk, damfisk eller at akvariet/fiskene på andre måter har vært i kontakt med "utsiden". Gjerne da luseegg som blir med en stein eller en rot funnet i vann med ville fiskepopulasjoner.

Voksne lus kan fjernes med pinsett. Eggene må det medisineres for å ta knekken på, men jeg kommer dessverre ikke i farten på noe navn på sånt. Men tipper Google kan hjelpe.

Ikke skyll eller kast død fisk, lus og infisert akvarievann i do eller vask. Død fisk og voksen lus kastes i søpla, mens akvarievannet kan dumpes i hagen eller gis til potteplanter inne.

Lusa har en livssyklus på ett par måneder, mener jeg å huske, så selv om du ikke ser lus på en stund kan man fort ha veeeldig mange i akvariet da de legger flere tusen egg i slengen.

Hvis du ikke lykkes å finne medisiner så ville jeg i ytterste konsekvens vurdert å legge ned akvariet. Med det mener jeg altså at du tar ut fiskene og har de i en stamp eller noe sånt. For oppvarming og sirkulasjon er det her viktig at du vet at utstyret er sterilt slik at det ikke blir med noen luseegg. Så lenge de voksne fiskene er lusefrie så vil de ikke bli infisert på nytt, da lusa ikke legger egg på fiskene.
Dog er det viktig at du følger godt med på fiskenes allmenntilstand da lusa ikke bare eter på fiskene, men også ofte er bærere av infeksjonssykdommer.

Så må du plukke ned akvariet. Planter kan puttes i en bolle eller noe sånt og settes i vinduskarmen eller under en lampe. Etter et par måneder så vil eventuelle luseegg ha klekket og uten en vert vil luselarvene dø, og plantene vil være trygge å bruke igjen.

Sand og grus må kastes, eller tørkes og lagres i relativt lang tid. Varmebehandling med kokende vann, eller på et stekebrett i stekeovnen fungerer veldig bra. Store steiner og røtter bør få samme behandlingen.

Selve akvariet må få seg en solid skrubb og nedvask. Her skader det ikke å bruke litt kraftige midler som klor eller salmiakk (bare skyll veldig godt etterpå). Akvariet må uansett vaskes og skylles meget grundig slik at man er sikker på at alle flater er fri for luseegg.
Dernest vil jeg anbefale at det står en god stund uten vann, slik at man er sikker på at det er helt tørt før man bruker det igjen.

Det er litt gjettverk fra min side hvorvidt det er lus. Jeg greier ikke å se det helt ut i fra bildet, men jeg mistenker at det er det siden det rørte på seg under påvirkning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap