Syk/ skadet guppy. kan den reddes?

hei.
Ny akvarist så gikk i nybegynner fellen . Men lært masse innpå her og er veldig interessert i å gjøre det beste for fiskene.

Startet et 60l akvarium i des 2021. Alt såg ut til å gå strålende helt til jeg fikk en ammoniakk krasj for 3 uker siden. Hadde da 2 guppy hanner, 4 guppy jenter, 1 endler han, 2 endler jenter og to algespisere (de "vanlige" som begynner på a) husket ikke navnet i farten. Krasjen skjedde da flere av jentene ynglet og eg slavisk fulgte råd fra dyrebutikken om å mate yngel 4 ganger om dagen med små porsjoner. Ble krise.

For å redde fiskene kjøpte jeg en 54 L uten innredning, kun pumpe og varmekolbe. Og skiftet vann hver dag. Alle fiskene såg ut til å komme seg og ynglet videre i det nye karet. Jeg tømte det gamle(60l) og startet det på nytt. Fjernet ALT av rotne blader og skiftet vann på det flere ganger før eg tok fisk tilbake. Alle verdier var da bra da jeg fikk slam fra et velfungerende kar.
Etter som jeg lærte at endlere og guppyer parrer seg ga jeg vekk endlerene så satt da igjen med to han guppy og tre jenter (den ene døde av komplikasjoner ved fødsel) . Begynte med bare de 2 guttene tilbake i det gamle karet og algespiserene.

Etter den ene jenten var ferdig å yngle tok jeg henne tilbake til guttene ( dum som jeg var tenkte det gikk bra for en dag til de andre jentene var ferdig ) men der tok jeg feil.
Den ene jenten såg ut til å ha to skjell på ryggen som såg ut som de var vekke. Akkurat som hun hadde skrapt ani noe.
Dagen etter flyttet jeg resten av jentene tilbake også. Fortsatt fine verdier og skiftet vann daglig i det gamle karet.
Men etter to dager ble denne jenten mer å mer blå over ryggen. Holdt seg for seg selv og var ikke like aktiv som hun pleier. Sluttet og å spise etter noen dager. Hun bor nå i karantene sammen med den andre jenten som av en eller annen grunn også har sluttet å spise, men hun er fortsatt kjapp og spinner rundt.
Kjøpte også noen nye jenter til guttene i dag så ikkje de skal plage den siste jenten, så no har eg to jenter pr han i akvariet utenom jentene i karantene.

Lurer på om noen vet hva det kan være og om jeg kan gjøre noe for å redde den blå fisken??? Lest om alt fra blodforgiftning/ammoniakk stress osv. til at hun "bare" er stresset så håper dere kan hjelpe.

Har haukeblikk på de nå og måler med dråpetester hele tiden

Det opprinnelige karet har for øyeblikket verdier på :
Ph: 7,5
Gh: litt lav for øyeblikket på 5(jobber den oppover)
No2: 0,05
No3: veldig lav. Under 0,5 (jobber med å få den litt opp så har hyppige vannskifter ennå på ca 20-30 prosent daglig/annenhver dag)
Nh4: under 0,05
KH: 8
Temp 26
Plussmedlem
Hei!

Aller først vil jeg ønske deg velkommen som akvarist, velkommen til AF og samtidig si at det er sjelden jeg ser så ett så godt og utfyllende innlegg. Veldig bra! Det svarer på en haug med spørsmål man ennå ikke har rukket å stille.

Det er dessverre ikke veldig lett å tenke seg hva det kan være som feiler fisken(e). Litt slapp, lite aktiv og spiser lite kan være symptomer på så mye.
Alt i fra stressreaksjon på å flyttes ofte, lett sjokk etter hendelsen som gjorde at fisken mistet skjellene på ryggen til mer alvorlige ting som ammoniakkforgiftning, infeksjoner og parasitter.

Så lenge fiskenes tilstand ikke forverres (fra lite aktiv til apatisk eksempelvis) og du heller ikke opplever at de andre fiskene blir syke, ville jeg fortsatt med vannbytteregimet du allerede har gående.
Vet ikke hvilket fór du gir fiskene, men det kan være en god idé å forsøke godbiter sånn som frosne/hermetiske mygglarver, dafnier, artemia o.l.
Enda bedre om du får tak i levende fór, men det er vanskelig om man ikke holder på med slikt selv. Særlig nå på vinteren.

Om fiskenes tilstand skulle forverres (spiser ikke i det hele tatt, eller spytter bare maten ut igjen, avmagres, klemmer finner osv.) spørs det om det ikke er en infeksjonssykdom som tærer på kreftene.
Da er nok neste steg medisinering. Esha, Sera, JBL, Tetra osv. - listen begynner å bli lang med produsenter som lager bredspektrede medisiner for fisk.

Det er et godt tips å ha medisiner stående, selv om man ikke har behov der og da.

Vannverdiene dine ser helt fine ut mtp å holde guppy. Jeg ville ikke brydd meg med å presse GH noe mye høyere enn 5, så lenge du opplever at verdiene ellers er stabile. At NO3 er lav betyr lite så lenge man ikke har levende planter i karet.

Men du kan vurdere å senke tempen et par grader. Om det er en bakteriologisk infeksjon så vil denne kunne forverres (litt) raskere ved høyere temperaturer. Med å senke tempen, senker du også fiskenes og de evt bakterienes metabolisme (litt) slik at du kjøper deg noe tid om det er en infeksjon.

Lykke til videre!
Tilfeldig bekjentskap
© Roy O. Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap