Teleskop fisk døde plutselig

Hei,
For en uke siden kjøpe jeg en teleskop fisk (black moor). Den var alltid i god form og virket ikke som den hadde noen sykdommer eller problemer, veldig livlig fisk.
I dag merket jeg at han plutselig holdt seg i et hjørne en stund, før han "lå" oppned på baksiden av pumpen. Slik holdt han seg ganske lenge.
Etter hvert svømte han plutselig sidelengs og oppned, også fløt han bare stille rundt i akvariumet i kanskje 2-3 timer, ristet bare på seg en gang i blant.
Jeg dro til butikken og kom tilbake også var han død.
Akvariet har ingen problemer, vannet er rent, temperaturen er fin osv.
Jeg separerte han fra akvariet ca. to timer før han døde, hvor han bare fløt rundt mens han rørte på finnene.

Hva kan dette være?
Plussmedlem
Hei.

Min erfaring med disse er at de ikke nødvendigvis er like hardføre som sine mer naturlige artsfrender.
Det er veldig vanskelig å skulle gi noen konkret grunn til hvor den plutselig døde ut i fra informasjonen du gir.
Det kan være alt i fra genetiske svakheter til infeksjonssykdommer.
Fisk er lik andre dyr på det viset at så lenge de klarer vil de prøve å opptre normalt friske og ikke vise ytre tegn på svakhet. Dette for å hindre at de blir et mål for bytte-etere.

Hvis ingen andre fisk i akvariet ditt viser tegn til sykdom, og denne teleskopfisken er den eneste, tror jeg det nok ikke var smittsomt eller en miljømessig grunn til dens avgang.

Om derimot andre fisk begynner å vise sykdomstegn eller dø plutselig innen rimelig kort tid, er det nok grunn til å se nærmere etter en tydelig årsak.



Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap