Finneråte og sopp kampfisk

Etter ukesvis med prøving og feiling og lite resultat, håper jeg det er noen her som kan hjelpe.

Crowntail kampfisken min har utviklet medium finneråte og munnsopp, som har vedvart i over en måned. Tilstanden svinger litt, der det kan se ut som at det stabiliserer seg noen dager før det blusser opp igjen. Soppen er for det meste på munnen, men kan enkelte dager dukke opp rundt en av tuppene i crowntailen. Har behandlet han med Esha 2000 for to uker siden, og selv om han spiser godt og virker kvikkere går verken soppen eller finneråten vekk.

Han har bodd alene i et 100 liters beplantet akvarium siden jeg kjøpte han i fjor høst. Bruker Eheim pickup 160 filter stappet med filtermedium slik at strømmen ikke blir for sterk for han. Er nylig gått over fra Tetra Aquasafe til Seachem Prime og Stability ved ukentlig vannskifte (20-30%), og støvsuger topplaget av sanda hver gang.

Vannverdiene fra i går (tatt med JBL Proaquatest Combiset Plus) ser slik ut:

KH: 2 dH
GH: 4 dH
PH: 6,5
NO3: 1
NO2: mindre enn 0.01 ppm
NH4: mindre enn 0.05 ppm

Etter forrige vannskifte synes jeg KH og PH ble lav, og er redd for å få svingninger i PH. Bør jeg tilsette natron eller andre kjemikalier for å bringe verdiene opp igjen, eller la det være for å ikke forstyrre han?

Vurderer også å sette han på en ny dose Esha 2000, og kjøre en runde Esha Exit i samme slengen. Skal jeg da bruke dobbel dose siden GH er 4?

Er det andre ting jeg kan prøve?

Er litt usikker på akvariesalt da jeg har levende planter, men er åpen for det meste så lenge fisken blir frisk igjen.
Vannverdiene fra i går (tatt med JBL Proaquatest Combiset Plus) ser slik ut:

KH: 2 dH
GH: 4 dH
PH: 6,5
NO3: 1
NO2:
Plussmedlem
Hei, Spike!

Dette burde gått over på en måned hvis det var regulær finneråte og soppinfeksjon. I hvert fall blitt veldig mye bedre.
Soppinfeksjoner er som oftest sekundære infeksjoner og i ellers friske fisk går det som regel over av seg selv. Du har i tillegg medisinert uten hell.

Derfor mistenker jeg at dette kan være columnaris, en bakteriell infeksjonssykdom som gir de ytre symptomene du beskriver.
Forveksles veldig lett med sopp og finneråte. Ubehandlet er den dødelig. Men så lenge den er kvikk er det håp.
Beste behandlingen jeg kjenner til er Sera Bactopur Direct.
Må også si at diagnosen er super-usikker da det er klin umulig å vite 100 % om det er columnaris eller bare en veldig sta sopp.

Salt vil ikke ha noen effekt på bakterien, og det er faktisk en fordel at vannet ditt er bløtt, fordi denne bakterien trives bedre i hardere vann. Vannverdiene dine er jo fine for en kampfisk, så ingen grunn til å fikle for mye med det akkurat nå.





Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap