Hvitprikk.. igjen!

Hei!
Jeg våger meg frempå her igjen, å ber om råd ang Hvitprikk. Jeg er nybegynner (selv om jeg hadde akvarium i flere år, for mange år siden) så har jeg aldri før opplevd sykdom i karet. Så jeg er nybegynner, tenker jeg.
Jeg har planlagt, lest å studert, før jeg startet på nå i januar , med 110 L.
Som du kanskje har sett, har jeg en laaaang tråd fra før her, med Neonsyken.? Ekstra lang ble den fordi jeg spurte om alt mulig underveis også. (litt vel ivrig etter å lære å forstå) Så jeg velger å lage en ny tråd. Da det dreier seg om Hvitprikk, å ikke neonsyken.

Lang historie kort.. Jeg kjøpte Neontetra bl.a, som dessverre hadde sykdom med seg. Uerfaren som jeg var, oppdaget jeg det nok ikke tidlig nok. Å jeg måtte vente ei uke ekstra på medisiner i posten. (Utkant-norge)
Så da jeg endelig kom igang med ESHa Exit og eSHa 2000, hadde nok Hvitprikken fått godt overtak på mange.
Etter 7 dager med behandling var alle prikkfrie og i god form og hadde ikke symptomer på 3 siste dagene av kuren. Så da sluttet jeg med behandling og fikk renset ut rester av medisiner. ALT VAR FRYD OG GAMMEN.. I 5 DAGER! Å jeg som tenkte, Endelig skal jeg bare kose meg med fiskene mine og nyte. Men nei da! Plutselig 2 stk syke og prikker dukket opp igjen!! Nå da, på fisker som slapp unna første runden.

Så i dag er jeg på den 7 dagen med ny runde medisinering. Men nå tørr jeg ikke stanse!?!
I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Jeg har jo kaldtvanns fisker. Platy, Molly og slørhale og Ancistrus sp. . Så varmekuren er utelukket.
Hvor lang tid bør jeg nå medisinere? 14 dager? Bør jeg bruke sterkere dose enn hva det står?
Jeg har lest side opp og ned, alikevell blir jeg usikker på dette altså.
Har hatt fine vannverdier hele veien. Kjørte inn karet med slam fra et annet, noen uker før fiskene ble kjøpt.

Jeg mener å ha lest at lyset må være mest mulig av, under behandling. Hvorfor?