Hvitprikk.. igjen!

Hei!
Jeg våger meg frempå her igjen, å ber om råd ang Hvitprikk. Jeg er nybegynner (selv om jeg hadde akvarium i flere år, for mange år siden) så har jeg aldri før opplevd sykdom i karet. Så jeg er nybegynner, tenker jeg.
Jeg har planlagt, lest å studert, før jeg startet på nå i januar , med 110 L.
Som du kanskje har sett, har jeg en laaaang tråd fra før her, med Neonsyken.? Ekstra lang ble den fordi jeg spurte om alt mulig underveis også. (litt vel ivrig etter å lære å forstå) Så jeg velger å lage en ny tråd. Da det dreier seg om Hvitprikk, å ikke neonsyken.

Lang historie kort.. Jeg kjøpte Neontetra bl.a, som dessverre hadde sykdom med seg. Uerfaren som jeg var, oppdaget jeg det nok ikke tidlig nok. Å jeg måtte vente ei uke ekstra på medisiner i posten. (Utkant-norge)
Så da jeg endelig kom igang med ESHa Exit og eSHa 2000, hadde nok Hvitprikken fått godt overtak på mange.
Etter 7 dager med behandling var alle prikkfrie og i god form og hadde ikke symptomer på 3 siste dagene av kuren. Så da sluttet jeg med behandling og fikk renset ut rester av medisiner. ALT VAR FRYD OG GAMMEN.. I 5 DAGER! Å jeg som tenkte, Endelig skal jeg bare kose meg med fiskene mine og nyte. Men nei da! Plutselig 2 stk syke og prikker dukket opp igjen!! Nå da, på fisker som slapp unna første runden.

Så i dag er jeg på den 7 dagen med ny runde medisinering. Men nå tørr jeg ikke stanse!?!
I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Jeg har jo kaldtvanns fisker. Platy, Molly og slørhale og Ancistrus sp. . Så varmekuren er utelukket.
Hvor lang tid bør jeg nå medisinere? 14 dager? Bør jeg bruke sterkere dose enn hva det står?
Jeg har lest side opp og ned, alikevell blir jeg usikker på dette altså.
Har hatt fine vannverdier hele veien. Kjørte inn karet med slam fra et annet, noen uker før fiskene ble kjøpt.

Jeg mener å ha lest at lyset må være mest mulig av, under behandling. Hvorfor?
Er det pga at vannet har såpass lav temp, at det er så vanskelig å få bukt med faanskapet? Hvor lenge kan hvitprikk ligge på lur? Har alle fisker dette latent, i seg? Bare venter på å slå til? :/

Temp: 22
Ph: 8,0
No2: 0
Gh: 10
Kh: 10
No3: 10


Jeg har byttet 20-30 % vann, flere ganger i uken. Slamsuget 2-3 ganger i uka, noen ganger mer.
Hva mer kan jeg gjøre?
Skylle grusen, men ta vare på 60% av vannet?


Har forsikkerhets skyld hatt lyset av å mørke rom. I 7 dager nå. Kun på lys under fôring og studering.. Har kjørt medisiner etter anvisning på pakken. Bør jeg kjøre sterkere dose?
Har mistet 16 fisker, nå vil jeg at resten blir friske!

Jeg må si jeg blir noe fortvilet og lei meg.
Trøster meg med at de må da bli friske snart! Å da skal de få over i "ny-karet" på 375 L. Det gleder jeg meg til.
(Molly er forresten nykjøpt, men de er i eget kar inntill videre..)


Håper noen har tid å lyst til å gi meg råd, selv om det er påske, å selv om sikkert mange har spurt om dette før. Jeg har mye å lære enda.



Legger med et bilde av utysket. Denne fisken har tilsynelatende blitt frisk da, heldigvis. Bare for å vise. Nå er det 2 stk platy som ligger på bunn å peser
Plussmedlem
Du er ikke mye heldig, stakkar... Ikke fiskene dine heller.

Medisinering er eneste løsningen, slik jeg ser det. Så svake som fiskene dine sannsynligvis er nå, tror jeg ikke de vil tåle temperaturøkning.
Dog kan du kanskje vurdere å øke den til 25-26,slik at hvitprikkens livssyklus går hurtigere og medisinene kanskje treffer litt bedre. Men det er bare spekulasjoner.

Nei, det der med lyset tror jeg du blander med noe annet. Hverken medisinene eller hvitprikken er fotosensitive det jeg vet, så det spiller ingen rolle. Men om du ønsker så er det ikke noe galt i å mørklegge akvariet.

Jeg skal ikke forskuttere noe nå, men det kan hende du må forberede deg på avlivinger og kanskje å legge akvariet brakk når enden en gang kommer.
Jeg ville uansett utfall IKKE introdusert nye fisk i dette karet, noen gang igjen før en "reset" av akvariet.




Takk for svar. Ja, noe uflaks.. :/

Jeg har måttet avlive flere. Men nå ser alle som er igjen, friske ut. Unntatt en slørhale, som har belegg på øynene. Mulig 1 prikk på sløret, som jeg kan se. Kan det være Fløyelssyke i tillegg? Det var om fløyelssyke jeg leste det med at lyset burde være mest mulig av, da parasittene trenger lys for å formere seg. Samt at medisinen er lysømfintlig. Men ikke vet jeg.
Vannverdier er stabile.

Jeg lurer på å medisinere noen dager til. Er dag 9 nå.
3 dager til? Å Skru opp tempen litt.

Jeg kommer ikke til å sette noe ny fisk inn i dette karet nei. (110L)

De nye fiskene er i et annet kar. (72 L) der skal de være i karantene noen uker, mens jeg starter opp 375 L å kjører inn det.

Hvor lenge må jeg ha de i 110 L, i karantene, etter at de blir friske? 4 uker? (for jeg håper de blir det nå!)

Jeg var på dyrebutikken før påske å skulle handle inn ESHa produkter. Men de hadde ikke esha 2000. Så den tok jeg siste dose av i går. Men har fortsatt exit.
Jeg har annonsert etter eSHa 2000 på Facebook torget her, i håp at noen har å selge meg. Lever i håpet!



Jeg har kjørt på med både ESHa Exit og ESHa 2000. Men altså gått tom for 2000.. Men håpe det er tilstrekkelig med Exit. Ettersom at det er den som er mot Hvitprikk og Fløyelssyke.
Plussmedlem
Jeg tror ikke det er fløyelssyken, men du er kommet til et punkt der du egentlig ikke har mye å tape. Mørkleggging skader ikke, så du kan bare forsøke det også.

Lite annet å gjøre enn å medisinere og å håpe det ordner seg. Pass på å sterilisere/tørke utstyr som blir brukt imens sykdommen står på.
Du har rett i det, Viktor, jeg må bare satse på medisin. Jeg tenker på å kjøre dobbel dose exit i noen dager.? Høres det fornuftig ut?
Er jo f... så typisk at butikkene er stengt, å ingen post. :/ Jeg har bestilt både eSHa exit og 2000, ettersom de va tomme på butikken. Men det går jo ikke post heller nå. Satser på at pakken kommer med lynvinge-bud over helgen!
Irriterende, plagsomt å fryktelig trist er det i alle fall. Litt av en start jeg fikk, må jeg bare si. Har vært på nippet til å gi opp hele greia. Men så fikk en Molly yngel, i karantene karet, dagen etter at jeg henta dem. Da fikk jeg ny glød
Jeg har rett å slett medisinert karantene karet også. For nå vil jeg ha friske fisker! Å tar ingen sjanser.
Legger med bilde av slørhale, jeg nevnte. Den gar liksom litt grovt skinn og har matte øyne. Synes øya har blitt værre siden i går.
Han svømmer rundt, spiser som normalt. Å ser ikke syk ut, bortsett fra det. Han var jo skikkelig dårlig først, lå på bunnen mye. Å gikk å lurte på å avlive han. Men plutselig kviknet han til å prikkene falt av. Så da fikk han leve. (den slørhalen har hatt litt matte øyne hele tiden, fra jeg kjøpte den. Men har altså blitt værre. Er det håp?
I dag bestemte jeg meg for å avlive slørhalen og en Platy som tydelig ikke var helt frisk. For forhåpentligvis å få bukt med hvitprikk-jevelen. Jeg tenkte at det er mest humant. Også for resten av fiskene.
Nå ser alle gjenværende fisk helt friske ut. Forsetter med eSHa exit noen dager til.
Ingen har klødd seg på flere dager nå og ingen prikker å spore. Men jeg tørr ikke juble enda.. På noen uker..
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap