Trenger hjelp til diagnosering!

Hei!

Jeg har en Ancistrus som har fått noen rare, store, hvite "klumper" på kroppen. Jeg har forsøkt å søke meg frem til hva det kan være men blir ikke noe klokere. Jeg tenkte i utgangspunktet at det kunne være sopp, men så mangler klumpene "hårene" som jeg ser andre fisk med sopp har fått - noen ideer? Kan det eventuelt være et slags sår som ikke har grodd skikkelig? (skal ikke se bort ifra at hun kan ha skrapet seg opp på en eller annen stein).

Det er som nevnt en Ancistrus hunn som jeg har hatt i rundt halvannet år (ble flyttet fra et annet akvarium for omtrent et år siden). Fikk tak i den som liten. Nå går den sammen med en annen ancistrus (hann), tre slørhaler, et par Platy og noen posthornsnegler i 200literen min. Det har ikke vært noen nye tilskud til akvariumet det siste halvåret. 

Med tanke på filtrering bruker jeg et Eheim utvendig filter (Eheim Ecco Pro 300). Jeg var nok litt sløv med vannbytter en periode (kunne gå 4 uker imellom), og jeg er redd dette er årsaken. De andre fiskene i akvariumet virker dog veldig friske og fine, og ingen av de andre har fått lignende merker på kroppen til tross for at Ancistrusen har hatt disse merkene et del uker. Ancistrusten virker også veldig frisk og fin (aktiv, spiser godt osv). 

Mtp vannverdier har jeg for tiden bare stripstester igjen. Her virker alt greit, men det er begrenset hvor mye jeg stoler på disse. Venter på nytt komplett testsett i posten nå, så jeg kan oppdatere dere senere med vannverdiene om dette er av interesse. 

Har dere noen tanker om hva dette kan være, og hva som kan gjøres for å forhåpentligvis fjerne disse klumpene? Setter stor pris på hjelp!  


Hilsen Sunniva


 
Plussmedlem
Hei, Sunniva.

For meg ser ikke dette ut som sykdom sånn ved første øyekast.
Hun klemmer ikke finnene, fargen hennes ellers er frisk og gul, og det virker ut i fra bildene som hun er aktiv og romsterer rundt som en ancistrus skal.

Hva det enn er så virker det å sitte utenpå skjellene, og jeg mistenker at hun på et tidspunkt har satt seg litt fast. Enten i mellom noe hard dekor, eller muligens mot varmekolbe. Særlig siden flekkene opptrer så symmetriske på samme side over laterallinjen hennes.

Jeg kan selvsagt ikke utelukke sykdom og det kan uansett være på sin plass med litt ekstra godt å spise, flere gode vannbytter og forebyggende medisinering. Men sånn umiddelbart synes ikke jeg dette likner sykdom.
Takk for svar, og godt å høre at det ikke virker som sykdom! De har nå fått et 50% vannbytte og litt spinat som snacks, så får jeg bare fortsette å følge med. Viktigste er at den har det bra  
 
L-144 min Marlin fikk det for et år eller to siden.
Er nå 6 år gammel ca.
Har blitt mye værre nå de siste månedene.
Han virker frisk og rask og har fått 2 kull hittil i år. 
Har ikke fått noen konkrete svar på utvekster men han virker nå frisk ihvertfall. [External Image]
​​​​
Ok! Merkelig, men da høres det ut som noe de kan leve med uten særlig problemer. Takk for svar  
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap