Plutselig er alle fire ancistrusene syke!

Jeg tok meg ikke tid å sjekke vannkvaliteten før jeg i panikk byttet 50% vann og tilsatte metylenblått, men fra i går kveld til i ettermiddag har altså alle mine fire ancistrus oppdrettsvariant blitt som sperreballonger... to av dem kjøpte jeg privat for tre uker siden, og to av dem kjøpte jeg i butikk for fem måneder siden. De har vokst og trivdes frem til nå. Siste jeg tilsatte var i går da jeg flyttet tilbake guppyyngelet som jeg reddet ut da de ble født i karet de nå er tilbake i.
hva kan dette være? Alle fiskene virker fine, det samme gjelder krepsen og sneglene[External Image]
Hei! Huff da, det så ikke bra ut. Kan det være forstoppelse? Bukvanssott? Jeg leste nylig om en lignende sak. Prøv å Google,  oppblåst mage, Ancistrus, om ingen kan si noe sikkert. 
Jeg ser for meg at vannbytte og ingen mat før magen har gått ned igjen. Kanskje også en oppgave for Esha 2000. ? 
Den saken jeg leste på, mener jeg var at Ancistrus hadde spist for mye for med kjøttproteiner i ciklidefor, å dermed lite fiber, så derfor blitt forstoppet. 
ønsker deg og fiskene lykke til! 
Jeg har esha 2000 men kan ikke bruke det i akvariet pga snegler og reker, og i syketanken går det nyklekt regnbueyngel, så er vel neppe lurt å ta dem over der. Men du sier noe om fôr, fôr fiskene har fått nytt for, og det synker litt for raskt og dermed ligger ancistrusen klar for å spise det som treffer bunn. Vil forstoppelse gå over?
Skjønner at esha ikke er lurt da nei. Det er nok antagelig foret som er årsak da ja. Jeg vil tro at det går over av seg selv, men det kan jeg ikke garantere altså. Mitt råd er å ikke gi de mer mat, før magen deres er blitt normale igjen. Så får vi håpe de kommer seg alle 4
Jeg ser forresten at det anbefales å ha [color=#646464]magnesiumsulfat i vannet, ved forstoppelse. Men det kan jeg lite om, så håper at noen med erfaring kan gi deg råd.
Når jeg fikk tenkt meg litt om, så er det kanskje lurt å gi Ancistrus fiber. Som kokte erter (uten skall) Agurk, eller squash.  [/color]
 
Takk. Jeg er villig til å prøve alt som ikke setter de andre beboerne i fare, så skal gi dem agurk å kjøpe erter i morgen. Hvis de fremdeles lever
Hvordan går det med fiskene? 
Alle fire lever enda. De to største ser ut til å bli bedre. Mer aktive, spist erter og  agurk, bæsjet, og magen har blitt mindre. De to yngste, albinoene mine, De er det verre med. De to er så oppblåst at de ligger å vipper på bunnen. De går nå i en fireliters boks i medisinert vann med esha 2000 og metylenblått.  Hovedkaret er også behandlet med metylenblått,  men fordi jeg har snegler, kreps og reker så tar jeg ikke sjansen på noe annet oppi der. Hvis hannen lever i morgen er jeg overrasket, men jeg har et litt større håp for hunnen.
Det er bra det går bedre med 2 av de, i alle fall. Jeg krysser fingre og tær med deg, at også de siste 2 blir bra
Tusen takk! 
ancistrusene betyr mye for meg, spesielt albinoene, så er veldig bekymra og lei meg.
konsekvensen av å gi dem navn tenker jeg
Ja jeg skjønner deg så godt. Jeg er også slik, knytter meg til de å blir så lei meg å stresset når noen blir syk eller dør  
Vi vil jo deres beste å de er jo en levende sjel. 
Får bare tro at de kommer seg igjennom det med livet i behold. Jeg har tro på det!  ❤️ 
Bare fortsett å gi de grønt, så blir det bra. 
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap