Oppblåst mage ancistrus

- Ancistrus
- Født hos meg, usikker på alder da jeg har mange. Minimum 5 år
- Mange guppy, 2 regnbueciklider, 2 svarte tetra og mange ancistruser
- Ingen nye fisk som ikke er født der
- Juwel 130 l.(?) Innebygd pumpe + 2 ekstra. 
- Normalt vann såvidt jeg kan se, bytter jevnlig vann
- Ligger delvis på siden, åpen munn. Puster tungt. Alle andre fisker normale [External Image]
Er det noe som helst jeg kan gjøre for henne? Skal gi henne fiber i tilfelle forstoppelse, men kun spist samme algeetermat som alltid. 
Beklager vannflekker på karet. 
Au da, så ikke godt ut nei. Har hun blitt bedre? 
ville ha gitt fiber i form av kokte grønnsaker. Erter uten skall, spinat, brokkoli eller agurk. 
kan være forstoppelse. Men også noe bakterielt. Jeg er ingen ekspert. Føler jeg allikevel kan komme med noen råd, som kan hjelpe. Håper det ordner seg
Plussmedlem
Hei, Kjerstin. 

Forstoppelsen er nok en sekundær bivirkning av det jeg vil tro er en mage/tarminfeksjon. 
Her vil nok ikke fiber ha særlig virkning i og med at jeg ikke tror fisken spiser.

Antibakterielle medisiner er nok det eneste håpet. 
Erfaringsmessig har man dessverre ikke kjempegode sjanser når tilstanden er såpass framskreden som her. Men det er verdt forsøket. Esha 2000, Sera Baktopur og metylenblått er vanlige behandlinger, selv om disse langt i fra er de eneste å få tak i. 







 
Tusen takk for svar, begge to! Hun lever enda, men har ikke blitt bedre. Kjører på baktopur og fiber.
Neste spørsmål: hvor får dere tak i medisin? Trenger mer og visste ikke at dyrebutikker ikke har lov å selge lenger. Har prøvd 4 veterinærer i området og ingen har. Noen som evt. har dosering på annen antibakteriell medisin?

Ikke kan selge hva da? Alle de jeg nevnte er fullt lovlige å selge i hvilken som helst butikk. 
Hvis du mener medisiner med antiobiotika, den typen antibakteriell, så er det reseptbelagt og dermed ikke lovlig. 

Jeg handler stort sett mine på nett da er ikke er fysiske butikker i umiddelbar nærhet. 

https://www.akvarieboden.net/categories/medisiner

 
Alle dyrebutikkene i området her sier de ikke har lov å selge fiskemedisin, av typen du nevnte, fordi de ikke er dyrehelsepersonell. Det skal være veterinærens jobb, men det har ikke veterinærene fått med seg. Mulig det er etter den nye forskriften som kom i september (Er dyrehelsepersonell selv og den har allerede gitt rikelig med problemer...)
Skal bestille på nett så jeg har stående, men det hjelper ikke her og nå 
Er det kanskje noen i Bergensområdet som har stående medisin vi kan få kjøpe?
Plussmedlem
Alle dyrebutikkene i området her sier de ikke har lov å selge fiskemedisin, av typen du nevnte, fordi de ikke er dyrehelsepersonell. Det skal være veterinærens jobb, men det har ikke veterinærene fått med seg. Mulig det er etter den nye forskriften som kom i september (Er dyrehelsepersonell selv og den har allerede gitt rikelig med problemer...)

Ja, se der ja!

Ny forskrift av 16. sept. 
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/Legemidler_til_dyr/

Mistenker at dette i utgangspunktet er ment å få ned antibiotikabruken i EU-land, som jo vanligvis er skyhøyt over forbruket i Norge. Særlig da den profylaktiske, vil jeg anta. 

Men det er da merkelig at ingen av nettbutikkene informerer om noe utfall fra sortementet... 
Dette må sjekkes. 
Plussmedlem
Jason Aksnes hos Akvarieboden har svart allerede.

Det stemmer at noen av medisinene ble ulovlige etter forskriftens aktivering. 
Disse er fjernet fra Akvariebodens sortement, slik at de som ligger på nettsiden deres er alle lovlige innenfor regelverket (enn så lenge). 

Jeg skal synliggjøre dette bedre slik at det er anledning for flere til å oppdatere seg. 

 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap