Syk regnbuefisk, eller bare skadet?

Hei, puttet nylig fisk oppi mitt alvarium og det har gått veldig bra med alle. Bortsett fra 1, den var sløv og gjor ikke mye ut av seg fra den kom fra dyrebutikken og til i dag da jeg fant den sugd fast i inntaket til filteret. Så tidlig at den så litt "shabby" ut i halepartiet, men tenkte at det kom til å bedre seg. Men jeg fikk dyttet den bort fra filteret og den svømte vidre, før den etter hvert lå på rygg og kavet rundt på bunn senere. Har den nå i en egen boks i akvariet og det ser ut som det har dannet seg en slags hinne på halen. Hva kan dette være? Bør jeg gjøre noe med resten av fisken i akvariet? Legger ved ett bilde, men vises ikke så godt på bildet.
Plussmedlem
Hei, Kenneth.

Den aktuelle fisken ville jeg vurdert å avlive om den ikke allerede har falt fra. Jeg kan aldri tro at man vil greie å få den i rett gjenge igjen når den ligger på rygg slik det fremgår av bildet. 

Slik du beskriver situasjonen, og det jeg kan lese ut i fra bildet, så tipper jeg at det er en innvendig infeksjon/medfødt svekkelse e.l. som gjør at den er døden nær. Hinnen på halefinnen er antakelig en sekundær infeksjon som kommer fordi fiskens immunsystem allerede er svekket. Da setter det seg lett sopp- og/eller bakterieinfeksjoner i sår og kutt som fisken ellers ikke ville hatt problemer med.

Det kan være indikasjon for å medisinere hele karet, men hvis du ikke ser noen åpenbare svekkelser hos andre fisk eller andre tegn på at ting ikke er som det burde er det ikke sikkert det er nødvendig. 
Godt med mat og gode, hyppige vannbytter vil uansett aldri være feil. 
Likevel kan det være lurt å ha ei lita flaske med ett eller annet medikament stående i tilfelle man råker ut for spredning. 
 
Hei, takk for svar og info!

Den tok nok desverre kveld få minutter etter at jeg la ut denne posten, så det tok ikke lange tiden.

Det stemmer nok helt sikkert det du skriver, alle de andre fiskene ser frisk og rask ut og er aktive. Ble litt bekymret da jeg leste på en nettside om "finneråte" og så at det var veldig smittsomt. Det kunne ligne litt på det, men har sett nøye på de andre fiskene og ser ingen tegn til noe galt.

Tok uansett et vannbytte i går og det ser ut til at resten av fisken trives og spiser godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap