Sykdom kardinatetra

Jeg er litt usikker på om følgende to sykdomshendelser har sammenheng, eller ikke. 1) Det begynte med at en av tetraene hadde to hvite prikker på den bakerste ryggfinnen (vet ikke hva den heter).[External Image]
På bildet er prikkene ikke like tydelige som de var i starten. (Nå ser de mer "utblanda" ut.) Jeg trodde da dette var hvit prikk, og platyene fikk hvite prikker, så jeg tok da en kur med for hvit prikk. Dette forsvant fra platyene. Denne tetraene har hatt fortsatt hatt "prikkene", så jeg lurer på om det kan være noe annet. 

2) Etterpå oppdaget jeg at en annen av tetraene fikk noen små, hvite "ormer". Etter jeg hadde hatt i litt akvariesalt (NORAQ), falt "ormen" av. Denne var ca. 1 mm i tykkelse (kanskje litt mindre) og var ca. 3 mm lang, og satt på "siden" av fisken. Der hvor "ormen" hadde sittet, var "huden" blekere. Men etter dette fikk fisken fikk en hvit "orm" ved halefinnen, som var litt kortere enn den første. Samtidig synes jeg den fikk en slags gjennomsiktig "utposning" på undersiden av munnen/haken. Den spiste og hadde vanlig atferd slik som jeg kunne se. Kanskje litt mer stresset.

Jeg tok da et bilde hvor jeg var innom en dyrebutikk og spurte hva det kunne være. For meg virket det som vedkommende var usikker, og sa jeg skulle se det an. Dette var for ca.1 uke siden.

Etterpå har det kommet to ytterliger "ormer" (se bildet). En ved gjellene, en på siden og det er fortsatt den ved halefinnen (ikke synlig på bildet da den er på motsatt side). Dette er den eneste av fiskene i akvariet som har disse "ormene".[External Image]

Hvordan fisk er det?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Har hatt dem i ca.1 års tid. Det er tilsammen syv stykker i stimen.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) Platy (1 hann og fire hunner), 1 ancistrus og 1 guppy. 
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) 60L, rensing av filter ved vannbytte.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) vannbytte ca. hver 3 uke. Har tatt vannprøver, ikke noe utslag på sticks.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. Fiskene har god matlyst og virker i god form, kanskje litt mer stresset?med unntak av: fisken med "ormene" og guppyen (den har ligget noe på bunn og stresset/jobbet). Det kan se ut som tegn på bittesmå hvite prikker på to av de andre tetraene, men jeg er usikker på om det er hvitprikk eller om det er noe harmløst.

Årsaken til at guppyen er dårlig kan skyldes at jeg tok i salt. Da jeg var innom dyrebutikken, sa vedkommende at jeg kunne prøve med en strøken t-skje med havsalt uten jod. Jeg tenkte at jeg kunne prøve dette (siden den ene "ormen" falt av da jeg hadde tatt oppi NORAQ akvariesaltet.) Jeg tror at dosen kanskje var for stor, siden at neste dag var en tetra og en platy som døde.

Håper noen har innspill om "ormene". 
 
Plussmedlem
Hei, Bøttger!

Det ser ut for meg til å være ankerorm, selv om denne diagnosen er høyst usikker. 
Personlig ville jeg brukt medisiner mot dette. Esha Alx er en variant som funker bra mot utvendige parasitter. 

Jeg synes du har fått dårlige og lite nyttige råd fra den butikken. 

Nå skal det sies at saltkuren er bra mot ankerorm den altså!
Men da i helt annen dosering enn den du har brukt. Det blandes ofte til en løsning med 0,4% - noe som tilsvarer 1 gram salt per liter vann.
I ditt tilfelle måtte du brukt 240 gram bordsalt  for å få ønsket saltinnhold i dine 60 liter. 
Dette gjør man derfor i en separat beholder, både fordi det sparer på saltbruken, man kan være langt mer nøyaktig i sine mål samt at det skåner vesener som ikke tåler salt i store mengder. Reker, snegler, mange fisk, planter og filterbakterier tåler salt veldig dårlig. 
Personlig bruker jeg aldri slike salter i mine kar. Men det er opp til den enkelte akvarieeier hva denne føler er riktig. 

Ha en fin dag. 



 
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap