Kull i filter

Hei, jeg har sykdom i akvariet og har hatt det lenge. Det er bare platyene i akvariet mott som blir rammet. De blir tynne, finnene klamres inntil kroppen og de blir sky. Platyene som blir syke spiser fortsatt. Det er lang inkubasjonstid for denne sykdommen. En etter en blir de alvorlige syke. De sykestue måtte jeg avlive. Når denne sykdommen begynte, begynte jeg å dosere meg esHa 2000 på maks dose. Jeg har medisinert akvariet med esHa 4 ganger med 3 dager dråper og litt mellomrom mellom hver kur. Det har ikke hjulpet. Nå har jeg fått en medisin mot tarm-parasitter/involls-parasitter av fiskebutikken. Den nye medisinen heter eSHa-ndx. Har noen erfaring med denne? 
fiskebutikken rådet meg til å ha kull i filteret i ca 24 timer før jeg medisinerer. Det filteret kommer til å suge opp all medisinen som er igjen i akvariet før jeg starter med den nye medisinen. Kullet som de ga meg passer ikke inn i filteret. Hva skal jeg gjøre? Går det fint å medisinere med den nye medisinen etter et vannbytte? Må keg kjøpe mindre kull? (Kullet kom i en filt-pose). Kan jeg klippe opp posen? 
Trenger hjelp og råd! takk for svar
mvh Astri
Plussmedlem
Hei, Astrid!
Trist med fiskene som blir syke.

Ja, du kan klippe opp posen med kull og gjøre nødvendige tilpasninger slik at den passer i filteret.
Eshas medisiner er så langt jeg har kjennskap til dem gode og effektive, hvis brukt mot riktig sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap