Utstående øye sommerfuglciklide - hjelp!

Hei alle sammen, 

Jeg oppdaget søndag som var at min ene Sommerfuglciklide har et utstående øye - nokså rødt/hovent rundt. Frem til i dag, fredag, har rødfargen gått bort, men øyet stikker like mye ut (tipper 3mm utover normal). I dag har det begynt å bli hovent igjen på toppen ved overgang fisk/øye. Den virker i stand til å bevege øyet og det er ikke tåkete. 

Har søkt litt rundt og kommet frem til at dette sanns. Ikke er popeye mtp. Kun én fisk er rammet og kun ett øye, men er svært usikker. 

Jeg har ikke anledning til å sette fisken i karantene og ønsker å unngå unødig medisinering av akvariet på nesten 600l. 

Fisken oppfører seg normalt, spiser normalt, har normale farger og har etter hendelsen gått inn i lek med hunnene ved flere anledninger. 

PH 6,8
Kh3
Gh5
nitritt 0
nitrat ca. 25 ppm 
Temp ca. 28. Har nærmet seg 30 grader de mest solrike dagene.

Så langt har jeg fulgt utviklingen i håp om at den skal hele seg selv mtp. fiskens sensitive natur. 

Er det noen kyndige her som kan by på sin visdom?

På forhånd takk,

Mats
Jeg har problemer med opplasting av bilder - forsøker å laste opp så fort det er ordnet!
Jeg ville starte med å skifte vann, mye vann.
Hvis det ikke hjelper. Så gjør det heller ikke skade.
Plussmedlem
Hei, Mats.

Kan høres ut som den har fått en skade på øyet, men det er ikke nok info til å utelukke popeye da det er en samlebetegnelse for flere ting som kan få øynene til å stikke ut. 
Popeye rammer i tillegg gjerne en fisk, ett øye i starten da fiskene reagerer forskjellig og på forskjellig tid på årsakene til utstående øyne. 

Gjør som Roland sier og skift vann. Om du har tilgang til fiskemedisiner som bekjemper sopp og infeksjoner så gjerne bruk disse. Det er lite risiko forbundet med den typen medisinering i akvarium her til lands, så man trenger ikke være tilbakeholden. I verste fall rammes kun lommeboka.
Tørkede blader og annet organisk materiale med stort innhold av tanniner (eik, catappa, jackfruit, orekongler o.l.) vil også kunne bidra fiskehelsemessig.
Takk for innspill. Så blir det vannbytte. 

Jeg har ingen medisiner på lager - kun akvariesalt. Utviklingen på øyet har roet seg og han vokter egg igjen i dag.

En annen ting - Skalarene har utviklet noe sopp på finnene sine etter skader fra slåssing. 

Trygt å kjøre en saltbehandling? Det er en del coryer og Ancistrus l107 i karet.
Hei igjen,

Sommerfuglciklidens helse var betydelig forverret i dag, han har nå blitt avlivet for å slippe lidelse/Skåne resterende beboere.

Så har jeg igjen 2 hunner som forhåpentligvis vil leve lange, gode liv!
Plussmedlem
Det kan være indikasjon for saltbehandling, men jeg ville ikke behandlet hele karet.
Corydoras og ancistrus er ikke særlig tolerante for salt og du kan risikere å skade/ta livet av dem. Dette er likevel et tema som det har vært litt debatt rundt, da en del akvarister bruker salt i sine kar jevnlig tilsynelatende uten problemer. Andre forteller om apatisk fisk og høy fiskedød. Spesielt for corydoras. 
Ciklidene er mer tolerante for salt, så et kort opphold i en saltoppløsning bør ikke skade ellers frisk fisk. 

Når det er sagt så bruker jeg personlig aldri salt i karene mine, i hvert fall ikke for en soppinfeksjon. Så lenge soppen ikke kommer som resultat av andre infeksjoner så vil gode vannbytter og godt kosthold fikse de aller fleste utbrudd uten varige mén for fiskene. 

Mitt "supervåpen" mot slike lette, potensielle soppinfeksjoner er de tørkede bladene jeg nevner over her. 
Logikken er at trærne utvikler bakterie- og sopphemmende stoffer for å hindre skade på bladene sine. Når så treet feller disse bladene, blir de sopp- og bakteriehemmende egenskapene værende en god stund i det felte bladet. Det er dette vi utnytter ved å bruke de i akvariene. Du har i tillegg fisk som alle trives godt i det litt sure miljøet slike blader vil skape. 

Ikke alle fisk, planter og akvatiske vesener tåler salt - alle tåler et eikeblad. 
Plussmedlem
Hei igjen,

Sommerfuglciklidens helse var betydelig forverret i dag, han har nå blitt avlivet for å slippe lidelse/Skåne resterende beboere.

Så har jeg igjen 2 hunner som forhåpentligvis vil leve lange, gode liv!


Det var nok det eneste riktige. Popeye har sjelden lykkelig utgang. 

Sommerfuglciklidene (M. Ramirezii) lever ikke voldsomt lenge. En akvarievariant kanskje 2-3 år, med den bolivianske sommerfuglcikliden (M. altospinotus) som den lengstlevende av artene på opp mot 4. 
Hei Viktor,

Hjertelig takk for gode og informative svar. Jeg endte med å kjøre en svak saltbehandling (tidl. suksess) og alle fiskene ser ut til å klare seg bra. Interessant å lese det du skriver om organiske materialer med sopp- og bakteriehemmende egenskaper. For å oppnå dette vil jeg anta at det lønner seg med en liten skogstur, slike materialer kjøpt i dyrebutikk mangler kanskje mye av de viktige egenskapene du skriver om.
Plussmedlem
Bare hyggelig, Mats. 

Skogen er en fin plass å finne sånt ja!
Butikkvariantene fungerer også helt fint, men prisen er vanligvis langt i fra grei.

Det er likevel en butikktype som er veldig fin å bruke og det er hel kanelbark. Man trenger ikke kjøpe den varianten som er godkjent som næringsmiddel en gang, men heller den som selges som dekor på typ blomsterbutikker, Nille og andre interiørfokuserte handelssteder. 
Barken er peise full av tanniner og råtner mye saktere enn alt bladverk, så man trenger mye mindre av den. 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap