Gift i sand?

Hei
Jeg fikk plutselig fiskedød. Hadde 70 liter som jeg hadde hatt i 2 1/2 år.Jeg hadde fin sand.
På kort tid døde mange av mine små rasbora. Og killiene gispet etter luft, enda jeg hadde ny pumpe. De hadde vært friske og fine bestandig. Jeg fikk lettere panikk, og avviklet hele karet. Hørte fra en jeg kjenner som har en god del akvarier, at han trodde det kunne komme av at jeg ikke hadde virvlet opp sanda. At den hadde laget giftstoffer. 
Noen som mener noe her? 

 
Byttet du mye vann?
Hvis du byttet mesteparten av vannet samtidig som du satte i den nye pumpa, kan det være årsaken. Da forsvinner de gode bakteriene fra karet. Brukte du vann rett fra springen? Uten å ha i AquaSafe? Hos meg stiger det forråtnelsesgasser opp fra bunnen av karet om det blir for mye fôring. Ikke gi opp. Kanskje du hadde for mye fisk, eller de var overforet. Prøv med bare Killifisker, eller sett inn en luftesten i tillegg da karet virker litt lite. Prøv heller  tre Platyer( to hunner og en hann ) eller en liten flokk Endlersguppy.  Dissel er små og nydelige. Du bør ha to til tre hunner fer hann. Noen Ottoer som algespisere kan være en idé. 
Jeg byttet ikke så mye vann nei. Ellers takk for inspill og drive til å ikke gi opp  
Plussmedlem
Hvor nyinnsatt var pumpen?
Hvordan gjorde du det når du byttet pumpe?
Hvor lang tid etter innsettingen av ny pumpe begynte fiskene å dø.....
De døde mener det var en uke eller så etter at jeg satte i pumpen. Jeg satt den rett inn uten å tenke på å overføre noe av de gamle bakteriene. Ser nå at det ikke var bra. 
Plussmedlem
Nei, har nok kanskje feilen der.
Noen ganger gjør man dessverre tabber, sånn er det bare.
Men da kan man i det minste lære av de feilene...
 
Ja man lærer. Mener du at pumpens funksjon er så viktig, selv om det var et godt innkjørt akvarium, over 2 1/2 års fartstid? 
Plussmedlem
Min mening er ja, helt klart.
Uten innkjørt filter vil avfallsstoffer bygge seg opp i vannet. Den eneste måten å unngå dette på, med et nyoppsatt filter, er veldig hyppige vannbytter. Og store. 
Aquasafe er et produkt jeg aldri har hatt noe behov for å bruke ved vannbytte. Jeg bruker vann rett fra springen, uten å tilsette noe. I de ALLER fleste tilfeller vil dette være bra nok.
Et nytt filter vil bruke kanskje 4-5 uker på å bygge opp bakteriekulturen som trengs for å bli effektivt nok. I mellomtiden vil avfallsstoffene/giftige forbindelser i vannet bygge seg opp mer og mer, til dødelige nivåer. Har man fisk i karet da, så går det galt.

Jeg la ut et par linker til tråder som omhandler dette med filter og innkjøring i går, tror det var i tråden om Lysrør 
Aha.Da er jeg klokere.
Takk. 
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap