Kardinaltetra med store mager

Vi startet opp med vårt første akvarium (60l) for 1,5 måneder siden. For ca. to uker siden fikk vi på plass de første (og foreløpig eneste) fiskene kjøpt på fiskebutikk; 10 kardinaltetra. Når vi fikk de så alle friske og raske ut. Det gjør de for såvidt fortsatt, men en etter en har de fått veldig store mager. Det begynte med en etter ca. en uke så fulgte en til og en til osv. De spiser og virker (med vår begrenset kunnskap) å se ut til å ha det bra til tross for den store buken. Vi har en rot i akvariumet som har en lag med et hvit belegg. Vi har lest oss til at det er sopp. Når det blir mye av det vasker vi det av, men foreløpig kommer det bare tilbake. Belegget ser ut som det samme fiskene har, men vi tror kanskje det ikke er det, men i stedet skjellene som står ut pga størrelsen på magen. Til info ser det litt ut som hvite prikker på bildene, men det er det ikke..

Vi har målt nitritt og pH. Første får ingen utslag og phen ligger opp mot 8 (noe jeg forstår er for høyt). Temperaturen ligger på rundt 27 grader. 

Noen som har noe forslag til hva som kan være årsaken til de store magene? Kan det rett og slett være at vi har gitt de for mye mat eller kan det feile de noe annet? Har lyst til å kjøpe en algespiser, men vil ikke gjøre det før jeg er sikker på at de fiskene vi har er friske.. 

All hjelp mottas med stor takk!
Plussmedlem
Hei, Kari.

Store mager og utstående skjell høres ut som bukvannssott (BVS). BVS er egentlig ikke et navn på en spesifikk sykdom, men en term for en sykdomsliknende tilstand som kan ha forskjellige årsaker. 
De ytre symptomene er oppblåste mager, lite eller ingen avføring og avføring med feil farge, utstående skjell, generell apati og avtakende interesse for mat. Sent i forløpet kan de få problemer med å svømme eller å holde seg stabile i vannet. Noen kan også få utstående øyne (popeye). 
De vanligste utløsende faktorene til BVS er ammoniakk og/eller nitritt i vannet, feil vannverdier, langvarig overfóring, feil type mat, fysiske skader og bakterielle/virale infeksjoner. Årsakene henger ofte sammen med hverandre. 
Det som skjer er at fiskecellenes osmoseregulering slutter å virke som den skal og fiskene greier ikke å bli kvitt overskuddsvann. Derfor eser de opp. Dette skaper press på indre organer og disse slutter etter hvert å fungere. 

Dessverre er det slik at når de første ytre symptomene på BVS viser seg så er det som oftest for sent å gjøre noe, men det er aldri feil å prøve! Det har hendt at man har greid å snu situasjonen.

Skift vann, med flere mindre vannbytter 4-5 ganger om dagen. 10 til 15 liter per omgang er nok.  
Ta også ned temperaturen til rundt 23-24. Friske kardinaltetraer lever helt strålende fint i 27 grader, men om det er bakterielle årsaker til at magene er store så vil bakteriene forøke seg raskere jo varmere det er i vannet. Påse at byttevannet holder lik temp som akvarievannet slik at fiskene ikke får temperatursjokk i sin svekkede tilstand. 

PH'en burde også senkes. Kardinaler vokst opp i fangenskap tåler bedre høyere pH enn sine ville artsfrender, men pH burde vært godt nedpå 7-tallet. Aller helst under 7. 
Jeg skal ikke komplisere dette for mye og blande masse kjemi inn i situasjonen. Bare si at om butikken har noe pH-senkende til salgs som eikebarkekstrakt eller catappablader så vil slikt kunne være positivt. Om du har tilgang på tørre eikeblader eller orekongler fra naturen rundt der du bor så gjør disse samme nytten. Man kan også bruke kanelbark, sorten blomsterbutikker selger som dekor er ofte den rimeligste. De er ikke ment for å spises av mennesker, men barken har mange flotte kjemiske egenskaper som kommer fiskene til gode. 

Reduser mengden mat de får. De trenger ikke spise hver dag. Variér også kosten hvis mulig. Fór av lavere kvalitet (fór som inneholder mye kornprodukter - veldig mange gjør nemlig det) vil kunne gjøre ting verre om det er bukvannssott de lider av, og bør unngås i sin helhet. Billige flaktyper på matbutikker er eksempler på dette.
Kardinaltetraer er mikropredatorer og spiser i naturen små krepsdyr, insekter, mark og andre vannlevende kreaturer. De bør derfor få mat som inneholder en god del proteiner. Frossen dafnia, svarte mygglarver og artemia er eksempler på slikt. 
Hvis de ikke viser tegn til å spise, så ikke gi de heller. Slamsug opp uspist fór.

Det hvite belegget på trerota er som du helt riktig påpeker sopp. Veldig vanlig på røtter som ikke tidligere er brukt under vann. Soppen er heller ikke skadelig for fiskene og vil ikke påvirke dem på noe vis. Du skriver at fiskene har et hvitt belegg, men tror det kan være skjellene som stikker ut. Det finnes sykdommer som gir hvite belegg på fiskekroppen. Den vanligste kalles fløyelssyken. Om det er denne vil fisken klø seg voldsomt mot steiner, røtter og annet hardt underlag. Du skriver ikke noe om det, derfor ledes mistanken over på BVS. 

Hvis jeg skal spekulere i hvorfor de har blitt syke så tror jeg det er relatert til vannverdier, kjemi og temperatur. Det stemmer med tidspunktene for når du så de første symptomene. Jeg tror innkjøringsprosessen har vært ufullstendig og ikke dannet nok filterbakterier som bryter ned ammoniakk. Dermed har fiskene blitt syke. 
Ammoniakk er et avfallsprodukt i akvarier og opptrer i to former, ammoiakk og ammonium. Hvor giftig disse formene er blir blant annet påvirket av pH og temperatur. 
Høy temperatur og høy pH skaper mest ammoniakk, kjemisk formel NH3, og er veldig giftig selv i små mengder. Ammonium (NH4+) dannes mest når pH er under 7 og på lavere temperaturer, og er ikke farlig for fisk i seg selv. Men disse formene opptrer sammen og det er ønskelig å ha så lite som mulig av det i alle akvarier. Det er også derfor man bør skifte vann rutinemessig, slik at man fjerner og tynner ut slike stoffer selv om man har et filter til akvariet. 


Avvent kjøp av flere fisk til den nåværende situasjonen har gått over. 

Håper det ordner seg. 
Og har du flere spørsmål så fyr løs. Det er derfor vi er her.  


 
Heisann!
Tusen takk for utfyllende og hjelpsomt svar. Symptomene du beskriver passer godt så det kan nok stemme at de har BVS. Vi avlivet det som var dårligst i går da den dessverre så veldig syk ut. Det er to til av de som nok må lide samme skjebne. De andre sju ser derimot ikke så værst ut så krysser fingrene for at det går bedre med de. Jeg prøver meg på tipsene du har gitt meg med å blant annet senke temperatur og pH. Så for vi se om jeg får til det
Plussmedlem
Bare hyggelig! Beklager at det ble litt langt, men lider sjøl av en notorisk skrivekløe og uhelbredelig meddelsomhet. Da kan det bli litt vel mye tekst i vendingene.

Krysser fingrene for at alt ordner seg tilslutt, Kari.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap