Veterinærens rolle i behandling av syke akvariefisk

Hei!
Takk for at jeg har fått bli med i dette fantastiske forumet.
Jeg er veterinær og har nettopp kommet i gang med akvarium, og må derfor innrømme at jeg er veldig fascinert av sykdommer.
Det er helt fantastisk å se den kunnskapen som florerer blandt dere som holder på med akvarium, og ikke minst hvor mye erfaring som samlet finnes her.

Det er jo ingen hemmelighet at de fleste veterinærer, selv de som driver med oppdrettsnæring har tilnærmet ingen erfaring og often liten interesse av akvariefisk, til tross for at vi i blant ringes opp av akvarister.
Jeg har lest meg opp i literaturen og på nettet om fiskesykdommer. I England og USA finnes det veterinærer som spesialiserer seg på akvariemedisin. Så langt har jeg ikke funnet noe liknende her.

Derfor lurer jeg på:
- Hva tenker dere om veterinærens rolle med tanke på akvariefisk? Hva kan vi bidra med? Når trenger dere vår kompetanse og ringer oss?
- Hva tenker dere om tilbudet som finnes i dag?
- Hva skulle dere ønske fantes?
- I hvilken grad finnes det ett ønske om ett tilbud som enkel kirurgi og medisinsk behandling av fisk?

Dette er ingen markedsundersøkelse, jeg er rett og slett bare nysgjerrig. Det hadde vært moro å bruke rollen og kunnskapen min som veterinær for å bidra til velferden til disse fantastiske skapningene.

God jul!
Lars
 
Et lite ønske fra en som er lidenskapelig opptatt av kulefisk.
Kan vi møte forståelse for at visse fisker, på lik linje med hund og katt, trenger markekur i blant?
Nylig ble medisiner som ESHa ndx forbudt for butikker i Norge å importere, snart er der tomt over alt.

Og mens hunden min er pålagt markekur ved turer inn og ut av landet, rapporteres det som svært vanskelig å få tilsvarende medisin til fisk.

Jeg har heldigvis sikret meg for en stund, men har planer om å holde på med kulefisk i mange år.
Synd om de må lide pga manglende forståelse for dette.
Derfor; tusen takk for ditt engasjement!
Håper på flere som deg i yrket fremover.
🥰👍
Takk for trivelig svar. Jeg er helt enig at det er både leit og tidvis hyklersk med hierarkiet i dyrevelferd.
God jul og gody nyttår til alle
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap