Syk scalare

Hei.
Jeg har 2 Scalarer i ett 250l akvarium. 
De er 3 år gamle og jeg har hatt de siden de var små. I de 3 årene jeg har hatt de har de vært problemfri. Ingen sykdom eller uenigheter mellom hverandre.

for ca 1 måneds tid siden merket jeg at den ene Scalaren hadde fått ett tåkete øye. Noen dager senere er begge øynene tåkete og magen på fisken er oppblåst. Så går det noen dager og den andre Scalaren får akkurat det samme. Tåkete øyne og oppblåst mage.

Har aldri hatt lignende i ett akvarium før.
Jeg gjør alt for å få de friske igjen,men ingenting har fungert så jeg trenger sårt hjelp fra noen som har erfaring med denne sykdommen.

Som sagt akvariumet er 250 liter.
Det står i stuen og der har det stått i snart 5 år.
De bor sammen med 5 Pansermaller som er helt friske.
Jeg bytter vann hver dag. Ca 20 liter.
Temperaturen ligger på 26-27 grader
PH er 7
Kh er 3
Nitritt 0.
Testet med dråpetest.

De behandlingene jeg har prøvd er hyppige vannbytte.
Har prøvd og mate de med gulerot og erter.Leste ay det var bra for fordøyelsen,men de spiser ikke lenger. Spiser heller ikke flakfor mygglarver artemia eller noe av det jeg tilbyr.
Har prøvd Akvarium salt,men ser ingen forbedring.
Har prøvd Esha exit og Esha 2000 uten bedring.

Har bestilt Melafix og håper at det kan fungere.
Har hørt at ett kraftig salt bad kan hjelpe,men er ekstremt usikker på dette.
Den ene fisken har noe hvitt stikkende ut av
nesen.. [External Image][External Image]

 
Håper du får svar av noen som kan/vet
Jeg har lest at den vanligste årsaken til uklare øyne hos akvariefisk ser ut til å være dårlig vannkvalitet, spesielt når pH-nivået i akvarievannet faller for lavt.Tåkeøyne kan også være sekundært, dvs et resultat av annen sykdom. Du kan evt lese mer her?
https://www.web-goldfish.com/goldfish/fish-symptoms-treatments/cloudy-eye/
https://tropical-fish-keeping.com/cloudy-eye.html
 
Vet ikke om de har gått for lenge med dette ? 
Men har kurert dette med masse vannbytte flere gange. Som sagt er det sikkert noe med vannkvaliteten.
Takk for svar.
De har hatt dette i ca 1 måned nå.Bytter vann regelmessig. Ca 20 liter hver dag.Bør jeg bytte mer vann?Har prøvd med litt Epsom salt i akvariumet. Det ser ut til at tåken begynner og klarne opp og de virker mer "nysgjerrig" på maten,men de spytter den fremdeles ut. Tror ikke de har spist skikkelig på godt over en uke nå.Til vanlig er de ekstremt grådig med maten. De er fremdeles veldig oppblåst.  Legger ved et par bilder av hvordan de ser ut i dag.
Plussmedlem
Hei, Fiskidisk!

Dette var ikke pent. Stakkars fisk. 

Det er vanskelig å si noe konkret uten nærmere studier av fiskene, men siden begge scalarene har fått det dobbeltsidig er jeg rimelig sikker på at det er snakk om en bakterie- eller virusinfeksjon. 
Du har allerede "gønna" på med medisiner uten at det har hatt veldig synlig effekt. Jeg synes mistanken ligger på virusinfeksjon. 
Øk vannbyttene til ca 45-50 liter. 
Om det er virus så er det ingen medisiner mot det og man må dermed gi fiskenes immunforsvar beste utgangspunkt for å bekjempe sykdommen selv. Vi kan selvfølgelig håpe at Melafixen har bedre effekt enn Esha-medisinene. 

Man kan ut i fra bildene muligens også få inntrykk av mulige øyeparasitter, men dette er høyst diskutabelt. Parasittene må også introduseres via andre ting som har vært i kontakt med disse. Dessuten veldig mye vanligere ute i naturen enn i akvarium. 
Så med mindre du har hentet stein, greiner eller annet som har vært i vann med fisk ute, tror jeg neppe det er øyemark. 

Det finnes selvsagt en liten mulighet for at dette er snakk om noen form for forgiftning også, av typen forhøyede verdier av tungmetaller i vannet, men da burde også cory'ene ha blitt påvirket i større grad enn de tilsynelatende er. 

Gjerne hold oss oppdatert. 
 
Hei Viktor. 
Det meste i akvariumet er hentet ute i naturen som Stein og sand,men det har vært i akvariumet i mange år uten problemer.Ble også grundig rengjort før det ble plassert i tanken.

Pansermallene er som sagt helt upåvirket og virker helt friske. Scalarene er fremdeles meget oppblåst og øynene er fremdeles gråaktig. Kan se en liten forbedring,men det har liksom stoppet der. Blir verken bedre eller verre.

Skal forsøke 50l vannbytte hver dag fremover en stund og se hvordan det går. 

 
Plussmedlem
Skjønner. 

Synes det styrker mistanken om infeksjonssykdom.
Du må nesten forberede deg på at det er ikke sikkert det blir veldig mye bedre. Virker scalarene å fremdeles ha synet i noenlunde behold?
Det kan se ut som om at synet er dårlig,men litt mindre gråaktig en det har vært. De bommer på maten hele tiden. Når de endelig får tak i noe så spytter de bare ut igjen.Spiller ingen rolle hva jeg mater med.De gir opp ganske fort.

De har også fått en slags hvit hinne på hodet. Ser ut som det flasser litt.

De er fremdeles oppblåst. Har byttet mye vann hver dag nå og jeg ser ingen som helst forbedring på det.

Venter enda på Melafix i posten..Om det hjelper vet jeg ikke,men er kanskje verdt forsøket.

Om ikke Melafix hjelper så ser jeg ingen annet valg lenger en å spare de for lidelsen😢
Plussmedlem
Den hvite hinna på hodet er nok en stressreaksjon i slimlaget deres.
Slimlaget er et slags førsteforsvar i fiskenes immunsystem, men er vanligvis så tynt at vi ikke greier å se det. Men om man har vært ute å fisket og kjent at fiskene er sleipe og glatte, så er dette slimlaget årsaken til det.
Ved skader, sykdom eller andre ytre påkjenninger kan fiskene produsere ekstra slim. Noe som tidvis kan gjøre det synlig for oss.

Jeg deler oppfatningen din om Melafixen og hva som bør skje om denne ikke bedrer tilstanden for dem.
Hevelsene man ser i kropp og øyne foregår sannsynligvis også i de indre vevslagene. Det er nærliggende å tro at dette er smertefullt.
Jeg skjønner.Liker overhodet ikke at de kan ha smerter,men det er nok høyst sannsynlig at de har det😣 Det ser ut som de "hoster".Den ene fisken er rødaktig rundt munnen. 

Jeg skal oppdatere her når jeg får prøvd ut Melafix. Håper den kommer snart og at den virker,men det har gått noe tid nå siden de fikk denne sykdommen og er redd det kan være for sent..

 
Jeg måtte desverre avlive den ene Scalaren i natt😢Han hadde mye rykninger i kroppen og klarte ikke svømme lenger. Jeg klarte ikke se han slik..Han ble 5 år gammel. 

Han andre er fremdeles oppegående og jeg håper han klarer seg til medisinen kommer,men jeg har rett og slett ikke trua når de ikke har reagert på tidligere medisinering.Alt jeg har prøvd har vært håpløst.Om jeg ser tegn til rykninger og null energi blir han også avlivet..

Folk som sier at fisk er bare fisk tar fullstendig feil.De er så mye mer en det.De kjenner glede og sinne.De kjenner redsel og trygghet og de kjenner smerter.
Rettelse. Han ble 3 år gammel.
Plussmedlem
Etter min oppfatning gjorde du det eneste riktige i denne situasjonen. Tøft valg, men riktig.
Det tror jeg også. Han siste dro avsted i går kveld. Melafix hjalp ikke i det hele tatt.
Jeg må nok være mer forberedt om det skulle skje en gang til.
Tidligere medisinering kunne nok ha reddet begge,men det ble gjort alt for sent.
Jeg takker for gode råd og tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap